Skoda har släppt information och bilder om Yetis efterträdare.
Snömannen ska pensioneras och in rullar istället något som betyder ”bil” på Alaskas ursprungsbefolkning Alutiiqs språk. Suven Kodiaq har redan fått sitt namn därifrån och nu döps alltså småsyskonet Yeti om till Karoq.
Bilen är drygt 4,4 meter lång, 1,8 meter bred och 1,6 meter hög. Hjulbasen är ungefär 2,6 meter, några millimeter kortare för den fyrhjulsdrivna versionen. I bagageutrymmet går det att stuva in 521 liter med baksätena uppfällda. Skoda lyfter fram att det finns ett VarioFlex-baksäte med tre separata säten som kan justeras eller lyftas ur bilen individuellt. Maximal lastkapacitet blir då 1810 liter.
Officiell premiär sker den 18 maj i Stockholm och Vi Bilägare rapporterar live från eventet. Till bilhallarna kommer Karoq under andra halvan av 2017.
Diskutera: Vad tycker du om namnbytet från Yeti till Karoq?
Bilen är drygt 4,4 meter lång, 1,8 meter bred och 1,6 meter hög. Hjulbasen är ungefär 2,6 meter, några millimeter kortare för den fyrhjulsdrivna versionen. I bagageutrymmet går det att stuva in 521 liter med baksätena uppfällda. Skoda lyfter fram att det finns ett VarioFlex-baksäte med tre separata säten som kan justeras eller lyftas ur bilen individuellt. Maximal lastkapacitet blir då 1810 liter.
Officiell premiär sker den 18 maj i Stockholm och Vi Bilägare rapporterar live från eventet. Till bilhallarna kommer Karoq under andra halvan av 2017.
Diskutera: Vad tycker du om namnbytet från Yeti till Karoq?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Är det bara jag tänker karott, när jag hör karoq?
Jag tycker att Yeti var ett bättre namn. Men Karoq är ju 2dm längre än Yeti... Är det otänkbart att det kommer en mindre SUV längre fram som får heta Yeti? Man kanske "spar" namnet till den...
Mina tankar far mot en varm smörgås. Croque monsieur/madame...
Undrar vad Skoda vill med nya namnet. De har ett bra inarbetat namn med Yeti, som faktiskt av de flesta biltestare fått väldigt mycket beröm och mottagits bra av marknaden. Varför byta till Karoq?
Karoq=bil=Das Auto (nästan), iaf Auto
Man kanske vill ta en bit till av VW kakan, ser trevlig ut på bilderna tycker jag iaf.
Inte dumt med baksätet, flexibelt sa Bill flexibelt sa Bull!
Jag tycker namnet är ok. Tror egentligen inte denna ska ses som en ersättare till Yeti. Tror Yetin tar en paus i och med lansering av denna och sedan kanske återuppstår som ett mindre syskon till Kodiaq.
En Sportline-version av den här, som för Kodiaq, hade varit intressant -- den nya SEAT Ateca FR är riktigt snygg nämligen tycker jag!
Haha. Jag får nog läsa noggrannare nästa gång. Detta var ju det mindre syskonet till Kodiaqen. Hm, kanske lite för lika namn?
När ska flugan med stora fyrkantiga 2 tons suvar ebba ut och folk börja fatta vansinnet med att fördetmesta frakta en rumpa med plåtschabraken
Flugan kommer att stanna kvar, den sitter fast i skiten. Folk är nog rädda, och man vill ha en lika säker bil som sina grannar. I mitt villakvarter har många bytt bort sina V70/V60 mot XC60. I många fall har inte ens bilarna gått 10000 mil. Höjden på fordonen är också problem ju fler som köper dessa högbyggen. Kvinnor är mest rädda, och dessa ser man allt som oftast i en SUV. Håller trenden i sig kommer jag köpa en tyngsta Volvon jag kan hitta (SUV), och sälja min snåla Octavia. Det finns en gräns för miljöengagemanget, varför skall ett fåtal bry sig om stora massan går och byter ut sina snåla bilar mot mer energikrävande bilar? Varför skall få behöva ta hela smällen, det gäller säkerheten också (Passiv sådan i form av vikt). Jag kommer nog att kasta in handduken om ca 3 år när jag byter bil om trenden fortsätter, då är det Volvo som gäller.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.