Totalt 1,5 miljarder investeras i att reparera och underhålla sträckor utanför städerna.
Regeringspartierna har i samarbete med Centern och Liberalerna lagt ett förslag om att satsa 500 miljoner kronor årligen 2021-2023 på vägunderhåll, med fokus på vägar på landsbygden.
"På landsbygden är vägnätet ofta avgörande för tillgängligheten och därför prioriteras åtgärder i landsbygd," skriver man i ett pressmeddelande.
I en extra ändringsbudget för 2020 som presenterades innan sommaren sköt regeringen till 300 miljoner kronor för att förbättra och underhålla vägnätet framför allt på landsbygden i en överenskommelse mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna. Nu tillkommer alltså ännu mer pengar och under en treårsperiod.
Organisationen M Sveriges årliga genomgång av landets vägnät visar att nästan 1000 mil av svenska vägarna håller usel kvalitet och att andelen dåliga vägpartier växer mer och mer för varje år.
Läs också: "Ny rapport gör klart: svenska vägar blir allt sämre"
Diskutera: Vad tycker du om förslaget att satsa på landsbygdsvägar?
"På landsbygden är vägnätet ofta avgörande för tillgängligheten och därför prioriteras åtgärder i landsbygd," skriver man i ett pressmeddelande.
I en extra ändringsbudget för 2020 som presenterades innan sommaren sköt regeringen till 300 miljoner kronor för att förbättra och underhålla vägnätet framför allt på landsbygden i en överenskommelse mellan regeringen, Centerpartiet och Liberalerna. Nu tillkommer alltså ännu mer pengar och under en treårsperiod.
Organisationen M Sveriges årliga genomgång av landets vägnät visar att nästan 1000 mil av svenska vägarna håller usel kvalitet och att andelen dåliga vägpartier växer mer och mer för varje år.
Läs också: "Ny rapport gör klart: svenska vägar blir allt sämre"
Diskutera: Vad tycker du om förslaget att satsa på landsbygdsvägar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, räcker pengarna särskilt långt?
Räcker säkert till 3 km när PEAB är inblandat
Räcker säkert till 3 km när PEAB är inblandat
Jag förstår inte varför våran stat inte tar hand om vägarna själva utan kastar ut pengarna till entreprenörer som gräver guld bokstavligen. Sedan att dra ut så länge på underhållet gör att det blir kritiskt och då kostar det ännu mer. Dålig planering och dåligt använda skattepengar. Våra vägar är ett skämt om man jämför med många länder nere i Europa...men det är klart, kanske är det våra pengar de använt till att rusta upp sina vägar...för vi i Sverige har obegränsat med resurser till allt verkar det som fast 10% går omkring och inte ens har ett jobb!?
Blir väl "snållösningen" med andra ord.
https://peabasfalt.se/anvandningsomraden/forebyggande-vagunderhall-och-starka-slitlagerbehandlingar/
Viktigast är tydligen att asfaltera E4 in mot Stockholm som får ny beläggning vart år på grund av bilister kör fulldubbat snöfria vintrar som förra vintern i Stockholmstrakten.
Men man behöver tydligen fulldubbat om man som här kör lägst i 110 kmh med fem meters avstånd mellan bilarna och blir jätteförvånad när kökrockar dyker upp som i tv serien om bilbärgare.
Var ju inte en sekund för tidigt.
Kan ju inte vara en miljöpartist som drivit igenom det? :)
Fast 500 miljoner årligen. Vad räcker det till? Några kilometer här och var?
Sveriges vägnät är ju eftersatt med flera miljarder kronor, per år.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.