Fordonslaboratoriet vid Linköpings universitet har tillsammans med Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) byggt en körsimulator som påstås vara väldigt verklighetstrogen.
Den fungerar så att föraren i simulatorn sitter i en bil monterad på en släde. Släden rör sig ungefär som en vanlig bil skulle ha gjort och kan till exempel skaka för att simulera ojämnheter i vägen. Runtom bilen finns skärmar med rörliga bilder.
Men det nya i det hela är att simulatorn också är kopplad till en verklig fungerande bil, parkerad i fordonslaboratoriet på Linköpings universitet. Dynamometrar kopplas till drivaxlarna på den utvalda bil som ska testas och på så sätt ska samma tröghet som däcken skulle känt av på olika sorters underlag, och i olika sorters lutning, representeras i simulatorn.
Dessutom monteras en robot som styr gas och broms in i den riktiga bilen. Då föraren i simulatorn trycker på bromsen trycker också roboten exakt lika hårt på den verkliga bilens broms och de olika värdena skickas snabbt tillbaka till simulatorn.
På det här sättet ska det vara möjligt att provköra en specifik bil och testa exempelvis bränsleförbrukning, hur styrsystem, kyl- och värmesystem fungerar, samt i vilka olika situationer det är mest effektivt att använda en viss sorts drivlina. El-, gas- bensin- och dieselmotorer, såväl som hybriddrivlinor, ska alla kunna testas i simulatorn.
– På det här viset kan man provköra och jämföra många olika bilar eller drivlinor och det tar inte mer än 15-30 minuter att flytta över utrustningen till en annan bil. Vi kan också utföra experiment som skulle vara direkt trafikfarliga utanför laboratoriet, säger Per Öberg, forskare på Fordonssystem och labbchef för Linköpings Universitets Fordonslaboratorier.
Diskutera: Vad tycker du om körsimulatorn?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Bilfabrikanterna har använt simulatorer i många år redan för att få reda på hur bilen är att köra, hur den håller och bränsleförbrukning. De simulatorerna kallas kunder/bilköpare.
Japp och bland dessa simulatorer finns även några fanatiska simulanter fokuserade på ett bilmärke.
Kunde inte låta bli att småfnissa åt din kommentar saabnisse.
Garvar lite försiktigt;-)
:-)
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.