Att använda kundrecensioner och betyg har blivit vanligt för att sälja både produkter och tjänster. Men det är inte alltid som kundbetygen används på rätt sätt.
Vi Bilägare har tidigare rapporterat att många av kundrecensionerna på olika e-handelssajter i själva verket kan vara fejkade.
Nu får flera försäkringsbolag, jämförelsesajter och ett företag som säljer bilgarantier bakläxa av Konsumentverket i en granskning. Bolagen visar nämligen inte om recensionerna kommer från konsumenter som har en försäkring eller inte. Totalt har Konsumentverket upptäckt brister hos 19 av 20 granskade företag.
– Majoriteten av bolagen har svarat att de kommer att göra ändringar på sina webbplatser som är i linje med Konsumentverkets skrivelser, säger Martin Olsson, jurist på Konsumentverket, till Vi Bilägare.
Om försäkringsbolagen har ett system för att kontrollera att recensionerna bara kommer från personer som köpt en försäkring måste bolagen informera om hur kontrollerna fungerar. Om recensionerna däremot kommer från personer som inte haft en försäkring måste de även informera om det, annars klassas det som vilseledande marknadsföring enligt Konsumentverket.
–Vi påverkas mycket av vad andra tycker. Om en försäkring fått fem stjärnor är det sannolikt att vi väljer den framför en som fått sämre betyg eller inte fått något omdöme alls, säger Martin Olsson.
”Om en försäkring fått fem stjärnor är det sannolikt att vi väljer den framför en som fått sämre betyg”
Bland bolagen som kritiserats finns If, Trygg-Hansa, Folksam, Autoconcept, Dina Försäkringar, Gjensidige, Ica Försäkring, Watercircles och Volvia. Även jämförelsesajterna Zmarta och Compricer kritiseras. De bolag som svarat på kritiken till Vi Bilägare uppger att de ska se över hur recensionerna visas.
– Vi har meddelat Konsumentverket att vi kommer uppdatera och förtydliga informationen om konsumentrecensioner på våra hemsidor, säger Sofia Bergfors på Volvia.
Jessica Balksjö Nannini på If ger ett identiskt svar, och även hos Trygg-Hansa ska recensionsrutinerna ses över.
– Vi tar Konsumentverkets synpunkter på stort allvar och har som en första åtgärd tagit bort konsumentrecensionerna från vår hemsida. Nu pågår en intern process för att säkerställa att vi uppfyller marknadsföringslagens krav på transparens innan vi på nytt lägger upp konsumentrecensioner på hemsidan, säger Cecilia Magnusson på Trygg-Hansa.
Kommentarer till artikeln (1)
- 2024-01-12 11:38 Alla vet väl vid det här…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.