Ford har satt ihop en forskningsbil som baseras på modellen Fiesta men i det här utförandet kallas för eWheelDrive. Bilen ingår i ett test där den amerikanska biltillverkaren tillsammans med teknikföretaget Schaeffler provar en ny teknik där motorn har monterats i hjulen.
I just eWheelDrives fall handlar det om två elmotorer som har placerats i vart och ett av de två bakhjulen. Även bilens broms- och kylsystem har byggts in i hjulen.
Tekniken lockar Ford eftersom den sparar utrymme, något som kan leda till att man i framtiden kan utveckla fyrsitsiga bilar som inte är större än de bilar som i dag är tvåsitsiga. Dessutom kan bilarna få ett system som gör att de kan förflytta sig i sidled, något som skulle förenkla parkeringsmanövrar.
Lägger grunden för framtidens stadstrafik
I slutändan innebär tekniken att Ford potentiellt kan utveckla modeller som gör livet enklare i stadstrafiken.
– Den inbyggda drivenheten i hjulen gör att man kan tänka i nya banor kring citybilar. Tekniken kan vara en avgörande komponent i nya fordonskoncept och plattformar i framtiden, säger Peter Gutzmer, teknikchef på Schaeffler.
Enligt Ford menar branschexperter att tekniken kan vara viktig i framtiden, eftersom antalet bilar i världens städer väntas öka med fyra gånger till 2050.
Målsättningen är att utveckla två körbara fordon med tekniken till 2015.
Diskutera: Hur ser du på eWheelDrive-tekniken?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Se där, Ford har hunnit ikapp.
Det här hade Lohner-Porsche för 113 år sedan!
Ja ibland är Ford snabba :-)
Fungerar kanske i mindre bilar men komforten blir väl igen lidande med en massa kg i hjulen?
53 kg per hjul mot normala vikten 45 kg per hjul inräknat ok och bromsskiva gör att det inte blir så hög ofjädrad vikt som man skulle tro. En film.
http://www.technologicvehicles.com/en/green-transportation-news/2415/ford-fiesta-schaeffler-fiesta-e-wheel-drive-a
Jaså, skillnaden är inte större? Tycker dock att 45 kg ofjädrad vikt verkar högt på en konventionell bil.
Drivningen ser okomplicerad ut, vilket förstås är en fördel - låga transmissionsförluster och förenklat underhåll.
Utrymmena i bilen ökar markant - för batterier och annat - alternativt att bilen krymper på längden.
Gissar att växelströmsmotorer är det lämpligaste, vilket kräver frekvensomriktare som ger snygga sinusvågor för att bli riktigt bra - effektivt, tyst och störningsfritt - till skillnad mot pulsbreddsmodulering.
Men jag har ändå lite svårt att släppa det där med den ofjädrade vikten.
Saabnisse, det är skillnad på motorer och motorer.
För 100 år sen hade bilarna bensinmotorer, men vem vill påstå att de är likadana som dagens?
@Roy, jag tror du missar poängen.
Det är inte prylarna i sig det handlar om utan principen.
För övrigt tycker jag att den här är intressantare:
http://www.ecoprofile.se/thread-1151-Michelin-Active-Wheel.html
Men den har inte hunnit särskilt långt den heller efter att den presenterades.
Michelin har arbetat på ett sådant här system länge, i kombination med det navlösa hjulet. Passar elbilar utmärkt.
@Raphael, det var ju det jag skrev!
En kinesisk tillverkare har visat fram en elbil med Michelins motoriserade fälg med däck. Jag tror att problem med Michelins lösning, och skälet till att det inte har fått större genomslag, är att det bygger på en särskild kombination av däck och fälgteknik - det innebär ett särskilt ekosystem. Kunden med ett sådant fordon kan inte plötsligt bara byta ut fälgen till något häftigare om man säger så. Och utbudet av däck är Michelins egna.
Det kan lossna om andra däcktillverkare köper in sig i konceptet, men tyvärr verkar ju branschen mer vara att varje producent gör sin egen individuella lösning och vill inte prata med de andra... Samtidigt som utveckling sker av den motoriserade fälgen med inbyggd stötdämpning, sker också utvecklingen av det slanglösa däcket som inte behöver fyllas med luft. Dessa tekniker kanske inte är kompatibla idag, vad vet jag.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.