Ford har inte precis legat i framkant när det gäller elbilar, men den amerikanska biljätten har nu kört igång en storsatsning. Den består bland annat av att bryta ut elbilsutvecklingen till ett separat bolag och att lansera en eldriven version av F-150.
Den storsäljande pickupen är en av USA:s vanligaste modeller och för den eldrivna versionen Ford räknade först med en produktion på 40 000 bilar årligen. Nu skruvas den prognosen upp rejält, till 150 000 bilar.
Målsättningen är att köra ifrån ständiga konkurrenten General Motors och uppstickaren Rivian som än så länge bara räknar med en bråkdel av Fords siffror när det gäller eldrivna pickupmodeller.
– På den här marknaden är det väldigt, väldigt viktigt att vara först. Jag tror det kan vara en av de största fördelarna vi har. Vi skämtar inte – vi tror det här är en lika stor produkt som när T-Forden kom, säger Fordchefen Jim Farley till CNBC.
”Vi tror det här är en lika stor produkt som när T-Forden kom”
Jim Farley påstår att Ford säkrat tillräckligt mycket råvaror till batterierna och att F-150 prioriteras när det gäller chippbristen. Eldrivna Ford F-150 Lightning behöver åtta gånger så många halvledare som en bensindriven F-150.
Men även om Ford nu kommit igång med storsatsningen på eldrift kommer förbränningsmotorerna ha en viktig roll att spela i många år framöver. Det säger John D’Agnolo som leder fackföreningen i en av Fords största motorfabriker i Kanada, och som träffat chefer på Ford för att diskutera omställningen.
– Det är fortfarande en lång resa mot att lämna förbränningsmotorerna när det gäller pickuper. De tror inte det blir förrän 2040, säger John D’Agnolo till lokala medier.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 26 april 2022 Så du SnookerPro håller med…
- 26 april 2022 Detta har jag sagt länge.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.