Tesla har skakat om bilindustrin på flera sätt. Ett av dem är att helt överge de konventionella återförsäljarna och istället sälja bilar direkt till kunderna via nätet.
Det är något som fler och fler bilmärken nu tittar närmare på. Ett av dem är Ford där märkeschefen Jim Farley säger att de kommande elbilsmodellerna ska säljas online och utan möjlighet att pruta. Det blir heller ingen möjlighet för återförsäljare att skruva upp priset på grund av hög efterfrågan.
– Vi måste gå mot priser som inte går att förhandla. Vi måste gå mot 100 procent onlineförsäljning, sa han på en konferens nyligen enligt Detroit Free Press.
”Jag är inte övertygad om att vi behöver annonsera för våra elbilar”
På den amerikanska marknaden är det förbjudet för biltillverkare att sälja bilar direkt till kunder i vissa stater, en kvarleva från förr som infördes för att undvika att stora företag får för stort inflytande på marknaden. Fords återförsäljare kommer därmed ha en roll att spela även i fortsättningen, men kanske mer som ”leveransplats”, verkstad och kundtjänst än som regelrätta säljare med ett lager av bilar.
Enligt Jim Farley lägger det nuvarande distributionsnätet på omkring 20 000 kronor i extrakostnader för varje bil jämfört med Tesla. En del av kostnaden är reklam, något som Tesla inte ägnar sig åt.
– Jag är inte övertygad om att vi behöver annonsera publikt för våra elbilar om vi gör vårt jobb, säger Jim Farley.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 6 juni 2022 Det börjar bli dags att byta…
- 6 juni 2022 Swenssons skrev: Säljledet…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.