Fords utmanare till bland andra Tesla Model Y, Volkswagen ID 4 och Skoda Enyaq kommer i en prestandaversion med 458 hästkrafter, 830 Nm och fyrhjulsdrift. Dessutom höjs toppfartsspärren från 180 till 200 km/tim.
Batteripaketet är på 88 kWh och enligt Fords preliminära siffror ska bilen ha en räckvidd på 50 mil enligt WLTP-körcykeln. För den som inte väljer prestandaversionen av Mustang Mach-E kommer även flera andra versioner och längst räckvidd har modellen med bakhjulsdrift och stort batteri – den tar sig 61 mil på en laddning.
Ford Mustang Mach-E GT tar sig till 100 km/tim på 3,7 sekunder. Modellen får röda bromsok, särskilda 20-tumsfälgar och adaptivt chassi som standard, och ska börja levereras mot slutet av 2021.
Priserna är ännu inte officiella.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Helt klart en spännande elbil, men det har skrivits kilometervis med text om den. Dags för verklig leverans nu, tar för lång tid från ord till handling.
Helst ska en Ford Mustang ha en V8 motor.
Jag tror att den här bilen kan bli trevlig att köra men interiört är ju Ford på Trabant-nivå. Som exempel på detta har den senaste Ford Explorer hybriden för 837.000kr helt absurda vit-fransiga skarvar i mattan precis under reglaget för elstolen. Och ja, fenomenet finns både på förar- och passagerarsidan. Vet inte om man ska skratta eller gråta men vi får hoppas att det kommer fler konkurrenskraftiga elbilar från Tyskland. Annars får vi nog vänja oss vid en betydligt lägre standard interiört framöver.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.