Mach-E lägger sig i klassen mellan Volkswagen ID, Kia e-Soul och Nissan Leaf på ena sidan samt premiumsuvarna Audi e-Tron, Mercedes EQC, och Jaguar I-Pace på den andra. Ford lovar prestanda som de dyrare bilarna, en räckvidd som överglänser alla utom Tesla Model S till ett pris som ligger i nivå med en Tesla 3.
Mach-E kommer med två storlekar på batteriet från start. Ett mindre på 75,7 kWh som ger upp till 450 km räckvidd enligt WLTP samt ett större på 98,8 kWh med en räckvidd på 600 km med bakhjulsdrift och 540 km med fyrhjulsdrift. Batterierna går att snabbladda med upp till 150 kw effekt och Ford samarbetar med supersnabbladdarnätverket Ionity.
Bilen kommer att kunna gå att få med en rad olika effektnivåer mellan 258 hk till som mest 465 hk. Acceleration från 0 – 100 ska gå på under från 8 sekunder för basmodellen till under fem sekunder för den snabbaste kallad Mach-E GT.
Även under skalet finns nyheter. Instrumenteringen består av två stora bildskärmar. En 10,2 tums rektangulär skärm framför föraren visar kritiska kördata som hastighet och räckvidd. I mitten sitter en 15,5 tums stor pekskärm i porträttformat som styr allt annat. Skärmen påminner en hel del om Teslas lösningar men Ford har inkluderat en fysisk volymkontroll i form av en ratt i botten av skärmen.
Mach-E blir första bil från Ford med det nya infotainmentsystemet Sync-4. Det är konstant uppkopplat med 4g och ska med tiden kunna lära sig sin förares vanor för att därigenom kunna förbättra sin service. Om föraren har för vana att varje tisdag efter kl 17 köra från jobbet till stallet kan Mach-E själv föreslå en rutt dit i navigatorn som är planerad utifrån den aktuella trafiksituationen för tillfället.
Men kan verkligen en eldriven familjesuv bära upp namnet från den amerikanska muskelbilen Mustang? Henry Fords sonsonsson Bill Ford adresserade själv frågan vid premiären av Mustang Mach-E i Los Angeles.
- Jag var själv skeptisk till att börja med och sa att om ni ska kalla den här för Mustang då kan den inte bara se ut som en Mustang, den måste också kännas som en Mustang att köra. Å jag kan avslöja att det gör den!
Som en av de första motorjournalisterna i världen har jag fått åka med på en provtur i Mach-E och visst är accelerationen kraftfull och bilen ligger platt som en flundra även vid häftig kurvtagning. Baksidan är att man för att åstadkomma detta varit tvungna att sätta fjädringen relativt hårt vilket gör bilen stötig på sämre vägar. Här finns ingen luftfjädring eller andra finesser som i de europeiska premiumsuvarna utan det är vanliga fjädringskomponenter som får klara jobbet.
Tjänstevikten ligger mellan ca 1 900 kg för det mindre batteriet och upp till 2 100 kg för det större. Att bilen är tung känns även från passagerarplats och nog är känslan betydligt mer suv än sportbil, om inte annat så på grund av den högre sitthöjden. Fast det senare är ju också en egenskap som många av dagens bilköpare uppskattar.
Produktionen av Mach-E ska starta i Mexico efter sommaren 2020 och de första bilarna kan dyka upp i Sverige fram på senhösten. Svenska priser är inte klara men i Norge kostar den billigaste Mach-E med lilla batteriet och bakhjulsdrift från 412 000 nkr. Inklusive vår moms skulle det motsvara ca 550 000 kr i Sverige.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.