Ford gör stort nummer av att muskelbilen Mustang kommer till Europa. Här är officiella uppgifterna om bilarna som ska säljas på den här sidan av ”pölen”.
Nya Ford Mustang kommer att finnas i två karosstyper när den anländer till de första europeiska kunderna i sommar: Cabriolet och Fastback (Coupé).
Båda karosstyperna erbjuds med antingen en 2,3 liters fyrcylindrig turbomotor med 317 hästkrafter (Ecoboost) eller med en fem liter stor V8-motor med 421 hästkrafter (GT). Växellådan är sexstegad och finns som både manuell och automat. 0–100 km/tim går på 4,8 sekunder för GT och en sekund långsammare för Ecoboost.
Bränsleförbrukningen vid blandad körning uppges till 13,5 l/100 km för Mustang GT och 8,0/100 km för Mustang EcoBoost. I Europa har den manuellt växlade Ecoboost-bilen fått utväxlingen justerad för att sänka koldioxidutsläppet till 179 g/km. Bilen med V8-motor släpper ut föga smickrande 299 g/km.
Förutom körlägen som underlättar vid regn och snö eller vid bankörning finns ”Line lock” som hjälper den ovane att spinna bakhjulen i 15 sekunder för att skapa en effektfull rökridå. Den som hellre vill komma iväg snabbt kan istället nyttja bilens Launch control-system.
Mustang får Fords röststyrda Sync2-infotainmentsystem med en åtta tum stor pekskärm. Fastback-modellen har ett 408 liter stort bagageutrymme och nyckellöst system ska vara standardutrustning för samtliga bilar.
Priset för en Mustang med fyrcylindriga motorn är 320 500 kronor medan en bil med V8-motor kostar 366 500 kronor. Prispåslaget för en cabriolet är 36 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om nya Ford Mustang?
Båda karosstyperna erbjuds med antingen en 2,3 liters fyrcylindrig turbomotor med 317 hästkrafter (Ecoboost) eller med en fem liter stor V8-motor med 421 hästkrafter (GT). Växellådan är sexstegad och finns som både manuell och automat. 0–100 km/tim går på 4,8 sekunder för GT och en sekund långsammare för Ecoboost.
Bränsleförbrukningen vid blandad körning uppges till 13,5 l/100 km för Mustang GT och 8,0/100 km för Mustang EcoBoost. I Europa har den manuellt växlade Ecoboost-bilen fått utväxlingen justerad för att sänka koldioxidutsläppet till 179 g/km. Bilen med V8-motor släpper ut föga smickrande 299 g/km.
Förutom körlägen som underlättar vid regn och snö eller vid bankörning finns ”Line lock” som hjälper den ovane att spinna bakhjulen i 15 sekunder för att skapa en effektfull rökridå. Den som hellre vill komma iväg snabbt kan istället nyttja bilens Launch control-system.
Mustang får Fords röststyrda Sync2-infotainmentsystem med en åtta tum stor pekskärm. Fastback-modellen har ett 408 liter stort bagageutrymme och nyckellöst system ska vara standardutrustning för samtliga bilar.
Priset för en Mustang med fyrcylindriga motorn är 320 500 kronor medan en bil med V8-motor kostar 366 500 kronor. Prispåslaget för en cabriolet är 36 000 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om nya Ford Mustang?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kul med lite rejäla yankeejärn som motvikt till alla miljöanpassade fjuttbilar.
Den som har gott om pengar kan ju köpa Två. Den fyrcylindriga som Vinterbil och V8an som sommarbil
Tror det var Bosse bildoktorn som sa en gång om gamla veteranbilar att visst drar de mycket bensin och släpper ut mycket mer än nyare bilar. Men han menade på att oftast kör man inte mer än max 200-300 mil per år. Så i slutänden blir det inte så farligt totalt sett
Snygg är den! Nostalgitripp.
Minns en bilmässa för en herrans massa år sen. Undrar om det var tredje generationen av Musse. Den var i alla fall inte alls lika snygg som ursprunget. Och bakom ratten blev det hela bara löjligt. En lång rattstång med ratten upp i nyllet. Kromblingbling till bäng. Knapparna utspridda på måfå över panelen. Märklig körställning. Lädret var så tjockt med färg på att det mera var som halkig plast. En enda stor besvikelse. Misshandel av originalet.
Inget slår jänkarjärn och cubic inches - när det gäller att surpla soppa och sprida skit ur avgasrören.
Javisst Jes, men fyra cylindrar och 317 hk är inte dåligt. Visst missar man ljudet, men det finns ju stärkare på Teknikmagasinet som låter V8!
Klart läcker bil. V4 verkar ju mer som ett skämt i en Mustang. V8 är ju vad som gäller. Undrar om jag inte ska byta bort min gamla SAAB 9-5 Kombi till något betydligt roligare... kanske en Mustang!??
V4?
V4 är bättre än V5.
Fyrcylindrig Mustang?? NÄnänä. Näver.
Det är en rak fyra. Vinnaren av "International engine of the Yxar"!
Och varför duger inte en fyra? V8 kom fram en gång för hundra år sedan då man inte kunde uppnå mer än en viss effekt per cylinder.
Tekniken har gått framåt, Ford är inte lika konservativa som på gamle Henrys tid.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.