Muskelbilen uppdateras bland annat med en V8 som du styr bullernivån på.
Vi har redan sett Mustang när den offentliggjordes på andra sidan om Atlanten i början av året. Nu är det dags för Europa och Ford säger att bilen anpassats för att kunna leva upp till europeiska körkrav bland annat genom adaptiva MagneRide-stötdämpare.
En annan nyhet är att det går att bestämma hur högt bilens V8 ska mullra. Det finns till exempel ett ”Good Neighbour Mode” som gör att du kommer på god fot med grannarna. Motorn utvecklar 450 hästkrafter och kraften skickas genom en automatlåda i tio steg. För en lite mer modest intryck finns även en 2,3-liters EcoBoost-motor på 290 hästar, även den kopplad till en tiostegad automatlåda.
Det finns en rad säkerhetssystem som ska hjälpa föraren, inklusive autobroms som upptäcker fotgängare samt adaptiv farthållare och vingelvarnare. Uppdaterade Mustang levereras till europeiska kunder någon gång under 2018. Pris är än så länge inte offentligt.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Mustang?
En annan nyhet är att det går att bestämma hur högt bilens V8 ska mullra. Det finns till exempel ett ”Good Neighbour Mode” som gör att du kommer på god fot med grannarna. Motorn utvecklar 450 hästkrafter och kraften skickas genom en automatlåda i tio steg. För en lite mer modest intryck finns även en 2,3-liters EcoBoost-motor på 290 hästar, även den kopplad till en tiostegad automatlåda.
Det finns en rad säkerhetssystem som ska hjälpa föraren, inklusive autobroms som upptäcker fotgängare samt adaptiv farthållare och vingelvarnare. Uppdaterade Mustang levereras till europeiska kunder någon gång under 2018. Pris är än så länge inte offentligt.
Diskutera: Vad tycker du om Ford Mustang?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
En modern och rapp liten 4:a är nog bra, men en muskelbil ska ju mullra, och det är inte mycket som slår en välljudande V8. Men, just det där med att välja ljudkuliss är väl i sig ingen nyhet på marknaden.
Det här har ju tidningen rapporterat om tidigare. Jag ser inget nytt.
Vad det handlar om är alltså inte något låtsasljud som skickas ut i högtalarna, likt "puttersmällarna" mot cykelekrarna när jag var liten, utan om att dämpa mullret från V8:an så att inte grannarna störs i onödan. Vällovligt syfte.
Den fyrcylindriga har bra klös (bättre än sexan som inte säljs i Sverige), men jag kan dock tycka att i en Musse ska det vara en åtta. Vill man vara mer modern och förnuftig, för åttan slukar rejält med soppa, så väljer man nog en annan bil.
Jag önskar att Ford, när de ändå har allt som krävs för att bygga bakhjulsdrivan bilar med V8, återupplivade fyrdörrarsbilar med denna konstellation. I sådana bilar färdas man skönast.
Jag ringaktar vuxna människor som tycker det är kul när det bullrar och oväsnas.
Den avgörande grejen med att köpa en Mustang verkar vara det "sköna" V8-mullret. Då vore det väl enklare och billigare att köpa bilen med 4-cylindrig motor, och ha syntetiskt V8-ljud in i kupén via högtalarna. Då kan föraren njuta av detta underbara muller, samtidigt som grannarna inte störs av det normala motorljudet. Men då får man ju inte någon uppmärksamhet från omgivningen förstås, och det verkar vara en stor orsak till att man vill ha en sådan bil...
Roy: nja, moderna V-åttor från USA är ju inte särskilt törstiga i normal körning, det är stor skillnad mot 60-70-talets smogmotorer. Och det är ju heller inte självklart att en mindre motor är så mycket snålare. i slutänden är det ändå föraren som avgör förbrukningen. Jag tycker att de som kör Bluetech, Econetic och allt vad vackert bilarna heter, istället kör desto fortare och aggressivare och sparar ju knappast bränsle trots all teknik...
Saabium,
Oväsen är inte kul, men här är det välljud som diskuteras och det är en helt annan sak.
När jag haft bilar med V8 har det varit för kraften de ger. Inte så jäkla rationellt, men ibland behöver man ha kul också.
Den uppgivna förbrukningen skiljer avsevärt gentemot fyran.
En jätte mysig och rolig bil att köra och numera oxå fina vägegenskaper, exakt styrning mm. Bilen överraskar positivt!
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.