Ford har nyligen visat upp en eldriven version av storsäljande pickupmodellen F-150, som fick enormt mycket uppmärksamhet – inte minst på grund av prislappen och den stora ”frunken”.
Nu kommer ytterligare en modell i klassen under F-150. Ford väljer att väcka liv i namnet Maverick som tidigare använts på flera modeller, bland annat en kompaktbil på 1970-talet och en Fordversion av suven Mazda Tribute på det tidiga 2000-talet.
Ford Maverick är en rambyggd ”kompaktpickup” som är 30 centimeter kortare än dagens Ford Ranger som hittills varit märkets minsta pickis, och 80 centimeter kortare än F-150. Det är dock fortfarande en rejäl pjäs: den är tolv centimeter längre än Volvo XC90.
Den nya modellen får hybridteknik som standard och ska enligt Ford vara USA-marknadens snålaste pickupmodell. Köparna ska också lockas av en låg prislapp på 20 000 dollar.
Ford Maverick får en fyrcylindrig hybriddrivlina med steglös CVT-låda som standard och – kanske något överraskande – framhjulsdrift som standard. Som tillval finns en starkare motor och fyrhjulsdrift. Maximal släpvikt är fyra ton.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.