Från och med januari 2011 lanserar Ford en prisgaranti på service och reparationer. Garantin gäller bilar som är sex år eller äldre, som sålts genom Fords svenska generalagent.
Om man som kund kan visa att en annan verkstad erbjuder identiskt arbete till ett lägre pris matchar Fords verkstad det priset.
– Många kunder har en förutfattad mening om att auktoriserade verkstäder är dyra, men med vår prisgaranti vill vi visa att så inte är fallet, säger Thomas Ödling, servicemarknadschef på Ford i Sverige.
På kundens begäran
Kunden måste dock kunna visa en offert från verkstaden som ger ett lägre pris. Aktuell verkstad måste också utföra arbetet enligt Fords regelverk och med originaldelar.
Arbetet och delarna ska vara dokumenterade och offerten får inte vara mer än fyra veckor gammal. Dessutom måste offerten komma från en verkstad inom en radie på fem mil.
Diskutera: Vad tycker du om Fords prisgaranti?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Rätt många krav på den "garantin", men bättre än inget. Tveksamt att det är någon som orkar utnyttja den.
Det finns ju inget som heter originaldelar längre...
Hur många konkurrerande verkstäder kommer skriva offerter till kunderna så de lämnar den vidare till Ford? Inget. Totalt meningslös "garanti".
Intressant att se hur det utvecklas. Det är alltid en början.
Tja, det är ju lätt att lova när man slipper betala.
Frågan är hur länge återförsäljarna står ut.
Är detta sista spiken i kistan?
Hur ska Bilia hantera detta då? Med tanke på deras prissättning av verkstadsjobb på Renault...
poppo...med "Aktuell verkstad måste också utföra arbetet enligt Fords regelverk och med originaldelar." kan de avslå de flesta konkurrerande buden.
Ungefär lika värdefull garanti som Kias 7-årsgaranti eller MB:s 30-årig rostskyddsgaranti.
det kommer bli som elmarknaden.man höjer det till max pris gemensamt. sedan får nån enstaka aktör vara billig utan att vara autoriserad från fords sidan.
sedan kan man höja priserna ännu mer för man måste juh använda bilen, Forden i det här fallet. ännu ett försök till att lurar kunden och få denna att tro ford sänker priset alt billigare än konkurrenterna.
men alla kommer att höja priserna...deras bortförklaring ?ökade lönekostnader, ännu dyrare reservdelar, dyrare reservdelar (gammal teknik som ej används längre) och mycket mer. men vad tjänar ford på detta? gratis publicitet........
Vi fick just hem 2 identiska kuvert med identisk innehåll, erbjudande om att byta kamrem på sambons Focus, enda skillnaden var att det ena hade Kindvalls logga och priset var 4995:- det andra hade Bilias logga med priset 3995:-
Rikard, kolla gärna det här.
Det säger en del om Bilia.
Där skulle jag aldrig lämna en bil.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/110113-kamremskampen/index.xml
Men det visar ju att det är nödvändigt att fråga på flera ställen och gärna på flera orter innan man beställer en dyr service
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.