Försäljningen av etanolbilar tog ordentlig fart under det tidiga 2000-talet för att sedan rasa. De senaste åren har försäljningen varit marginell.
Men för vissa bilköpare kan en etanolbil fortfarande vara ett smart val. Det tycker i alla fall Ford som nu ska utöka utbudet av etanolmodeller.
I år lanseras den uppdaterade versionen av Ford Focus med E85-drift, och Ford siktar på att sälja 5 000 etanolbilar under året. Sedan tidigare finns även suv-modellerna Puma och Kuga samt transportbilen Transit Connect med etanoldrift och snart ansluter även Fiesta till utbudet av E85-modeller.
– Vi har givetvis ett stort fokus på elektrifiering, men vi vill kunna erbjuda ett alternativ till de som kanske inte har råd eller praktiska möjligheter att köra på el. Då är E85 ett bra alternativ, säger märkets informationschef Erik Lindham.
”Vi vill erbjuda ett alternativ för den som inte har råd eller praktiska möjligheter att köra på el”
Den som väljer en etanolbil istället för en vanlig bensinbil får betydligt lägre malusskatt, eller förhöjd fordonsskatt, under de första tre åren. Men å andra sidan råder stor osäkerhet kring priset på E85 vilket även påverkar bilens andrahandsvärde.
I dagsläget är E85 något billigare än bensin att tanka (16,44 kr/l jämfört med 18,29 på en bemannad station). Men en bil som körs på etanol får högre förbrukning än om den körs på bensin.
Dessutom finns risk att biobränslen som E85 och HVO blir betydligt dyrare att tanka efter årsskiftet eftersom Sverige kan ha svårt att få den nuvarande skattebefrielsen förlängd. Enligt en beräkning kan E85 kosta nästan 26 kr/l utan skattelättnaden.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (9)
- 19 januari 2022 Pi skrev: Det tycks ju…
- 19 januari 2022 Jag har tunat om min Miata…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.