Nästa artikel
Ford Focus i långtest: "En ytterst medioker däcktestare"
Långtest

Ford Focus i långtest: "En ytterst medioker däcktestare"

Publicerad 6 maj 2020
Vår långtestbil har fått rycka in i två olika tester på sistone. Ett av dem gick inget vidare.

Förra årets långtestbil Ford Focus kombi Active lever kvar som förlagets poolbil och dedikerad bil för vinterdäcktester. Men vår vita Focus Active har också fått rycka in som vikarie i ett nybilstest. 

I vårt senaste test av nya Skoda Octavia och Renault Megane syns den som testets tredje bil. Detta sedan Fords ordinare pressbil, i klädsam vinröd kulör, fick påhälsning av en BMW X5 rakt in i passagerarsidan på en parkeringsplats. Med pressbilen ståendes på plåtverkstad var det extra skönt att ha tillgång till vår forna långtestbil som räddade testplaneringen.

Men frågan är hur länge Forden stannar kvar i vår ägo? Vid vinterns däcktester i snörika Älvsbyn visade det sig att Ford Focus är en ytterst medioker däcktestare. Vid accelerationsmätningarna på is agerar antispinnsystemet nyckfullt och ger olika mängd hjulspinn varje gång. Mätresultaten spretade vilt och efter halva programmet avbröt vi accelerationstesterna. Är isen ojämn, eller är det fel på bilen? 

En VW Golf från en hyrbilsfirma i Luleå gav svaret. Medan antispinnsystemet i Golf levererade jämna och repeterbara mätvärden fortsatte vår Focus att sprida resultaten rejält. Vi fick hastigt låna in Golf-fälgar av Pirelli, vars anläggning vi gästade, och fortsätta accelerationsmätningarna med hyrbilen. 

Nu har vi ett knappt ett år på oss att hitta en ny billösning till nästa vinterdäckstest.

Långtest: Ford Focus Active 1,0T 125 hk Automat

Årsmodell: 2019

Inköpspris: 298 050 kr

Aktuell körsträcka: 4 600 mil

Förbrukning (dekl): 7,1 l/100 km

Förbrukning (ViB): 7,0 l/100 km

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-05-06 11:57
Styggavargen

Kan ni berätta varför den där X5:an körde på er bil?

#2 • Uppdaterat: 2020-05-06 13:36
Peter B

Väldigt mycket negativt focus på Ford måste jag säga. Om man läser andra tidningar får Ford, och framförallt focus, mycket beröm, framförallt för sina fina vägegenskaper! Att antispinnsystemet reagerar olika, kanske beror på små variabler i underlaget, som systemet känner av och anpassar sig efter. Golfen kanske inte har ett lika sofistikerat system utan beter sig lika oavsett.

#3 • Uppdaterat: 2020-05-06 13:54
Styggavargen

Håller med Peter, det har fått väldigt höga betyg på många håll i diverse biltidningar. Egentligen bara ett frågetecken, hur länge överlever modellen? Alla köper SUV och vanliga bilar håller på att försvinna eftersom efterfrågan minskar.

#4 • Uppdaterat: 2020-05-06 18:43
Pi

Vargen - bilen kördes på innan ViB hade fått den.
Vet inte hur dagens antispinn fungerar men när jag bytte ifrån Focus till Golf hösten 2011 (jo, det är länge sen) så var det en himmelsvid skillnad på just antispinn-funktionen till Golfens fördel. Men förhoppningsvis har Ford fått till det bättre numera.

#5 • Uppdaterat: 2020-05-06 20:52
Gäst (ej verifierad)

Håller med Peter B här.

Focus är odiskutabelt en av klassens allra bästa vilket i princip alla övriga jämförelser jag sett och läst framhåller. Men ViB har av någon för mig okänd anledning väldigt svårt för märket...

Körglädje premieras iaf inte av tidningens journalister.

#6 • Uppdaterat: 2020-05-07 15:22
amullo

Skulle vara ytterst intressant med ett test av bilar baserat på ovan..

Samma däck på alla
5 mest sålda bilarna.
Vem är bäst på is?

Jämför även
Skillnader i resultat på bilar som kan väljas till med fyrhjulsdrift. Skillnad i acc, körkänsla, vattenplaning osv osv..
Svårt test, men givande för läsarna

#7 • Uppdaterat: 2020-05-08 08:38
Tänkförst

En liten grabbgissning.
Är inte ford focus active utrustad med antispin där man kan välja olika inställningar för olika underlag?
Dom kanske inte visste det?

#8 • Uppdaterat: 2020-05-08 17:18
Carl Trefalt

Fords kvalité

#9 • Uppdaterat: 2020-05-09 18:18
Henrik-Andersson

Kostade den verkligen 298000 kr när den köptes ?
Finns fullt av nya 2020 års modell av Ford Focus Active 1,0T 125 hk Automat med 0 mil på mätaren för 239900 kr idag på bytbil.

Är det Coronan som ger 60000 kronors mindre pris ?

https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-focus-active-launch-edition-1-0t-ecoboost-eur6-125hk-2053-13977599

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.