
Ford har i flera omgångar haft problem med högspänningsbatterierna i laddhybridversionen av suven Kuga. Bilarna har återkallats för att undvika brandrisk.
Nu kommer ytterligare en återkallelse av samma anledning. Det handlar om nästan 200 000 exemplar av Kuga Plug-in Hybrid tillverkade mellan 2019 och 2023 som behöver tas in för kontroll på verkstad.
Det framgår av en anmälan om återkallelse som Ford lämnat in till tyska myndigheter.
En kortslutning i batteriet kan i värsta fall leda till brand, och batteriernas kontrollmodul får en uppdaterad mjukvara på verkstad. Mjukvaran kan i sin tur upptäcka eventuella fel i batteriet som då byts ut.
Beroende på hur många batterier som behöver bytas finns risk att återkallelsen blir extremt dyr för Ford.
I Sverige omfattas 8 267 bilar av återkallelsen, enligt Christoffer Strömberg som är kommunikations- och pr-chef på svenska Ford. Berörda bilägare har informerats.
– Uppdateringen förväntas vara tillgänglig under andra kvartalet 2025. Vi återkommer med mer information när uppdateringen blir tillgänglig, säger han till Vi Bilägare.
Nu rekommenderas bilägarna inte att ladda bilens högspänningsbatteri alls förrän uppdateringen är klar.
– Tills dess rekommenderar vi att kunderna inte laddar bilens högspänningsbatteri och endast kör i standardläget ”Auto EV”. Vi förstår att detta kan innebära en olägenhet och ber kunder som har frågor att vända sig till vår kundtjänst för vidare information.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- Idag 14:25 Kör ju en 2023 nu via…
- Idag 13:50 Än så längre ingen komentar…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.