Ford har tvingats stoppa försäljningen av laddhybridsuven Kuga, och samtidigt återkalla tusentals bilar globalt. Anledningen är ett fel i högvoltsbatteriet som i värsta fall kan leda till brand.
Ägarna ska inte ladda sina bilar tills problemet är löst, uppger Ford.
Men lösningen ser ut att dröja. I september skrev Vi Bilägare att Fordingenjörernas första lösning på problemet inte fungerade och att de bilar som hunnit åtgärdas därmed måste in till verkstad igen vid ett senare tillfälle, när en bättre lösning tagits fram.
Vi Bilägare har varit i kontakt med en missnöjd ägare som inte kunnat ladda sin bil på över en månad. Ford kan heller inte tala om när felet förväntas vara löst, men i bilägarens mejlväxlingar med kundtjänsten tycker han snarare att det verkar luta åt ”månader snarare än veckor”.
”Förtroendet förstört”
Bilägaren har en dagspendling som lämpar sig perfekt för en laddhybrid och han betalar 200 kronor extra i månaden för laddplats i garaget. Dessutom har han investerat i en laddbox på lantsället.
”Jag tar emot kompensationen men enbart en slutgiltig lösning gör att jag blir nöjd. Förtroendet är redan förstört”, förklarar han.
Läs också: Fords laddhybrid stoppas – fyra bilbränder bekräftade
Ford har nu valt att erbjuda tre års fri service plus ett tankkort från Circle K på 5 000 kronor som kompensation till ägarna, oavsett om bilen köpts privat eller som företagsbil.
”Gällande själva problemet har vi i dagsläget inte någon klar uppfattning om när detta kommer vara löst. Det är av största betydelse att den lösning som nu tas fram funkar till 100 procent så man är mycket noggrann med att göra många tester”, skriver Erik Lindham, kommunikationschef på svenska Ford, till Vi Bilägare.
En halv miljard bara i kompensation
Baserat på att åtminstone 27 000 bilar omfattas av problemet kostar bara bensinkorten Ford 135 miljoner kronor. Servicekostnaden för de första tre åren för en Kuga Plug-in Hybrid ligger på 12 600 kronor och där går Ford alltså miste om intäkter på totalt 340 miljoner kronor.
Dessutom kommer Ford inte klara EU:s utsläppsmål eftersom leveranserna av laddhybriden stoppas, och därmed tvingas Ford betala för att ingå i en så kallad utsläppspool med en annan tillverkare.
Ford är inte ensamma om att råka ut för överhettningsproblem i laddbara bilar. Även BMW har nyligen gått ut med en stor återkallelse av flera laddhybrider som riskerar att börja brinna.
I båda dessa fall har det handlat om olika produktionsfel. Rent generellt är elbilar och laddhybrider betydligt mindre benägna att börja brinna än bensin- och dieselbilar.
Läs också: Fords fix fungerade inte – ägarna måste till verkstad igen
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ytterligare en i raden som får mig att, i dagsläget, bli än mer tveksam till att köpa en laddhybrid.
Återköp är det enda rimliga.
Pinsamt för Ford, uppenbart har de rusat ut bilen till marknaden innan den var färdigutvecklad.
Skulle köpt en Toyota
Ford och kvalitet har väl inte varit två förenliga begrepp under flera årtionden. Räcker ju att läsa alla artiklar i ViB om rost och lackproblem för att inte förstå hur någon vill köpa en Ford. Och så nu detta.
BMW återkallar 26.700 laddhybrider pga risk för brand. Även Volvo riskerar brand. Så jag relaterar inte det här problemet specifikt till Ford. Mest återkallade märke 2019 var Mercedes med 56 återkallelser. Ford hade 15 och hade därmed färre återkallelser än Citroen, Peugeot, Audi, BMW, Opel och Volkswagen. Förutom Mercedes då. Toyota hade för övrigt 14 återkallelser.
@pinjong, inte för att jag misstror dig, men källa?
Generellt är inget något värt utan källa, för att det som skrivs inte ska avfärdas, vilket allt utan källa bör, för att inte sprida ev. desinformation vidare.
Var Uffeeh har fått sina vridna uppfattningar om kan man fråga sig. Visst har det varit ett par artiklar om rost i ViB, men de har också bedömt bilen(mondeo) som en bra bil. Har själv ägt några fordar (2st Mondeo, 2 st Kuga, 1 st Focus, 1 Fiesta), och kan konstatera att de skiljer sig inget från andra märken jag ägt, vare sig positivt eller negativt.
Synd om nya Kuga, som jag räknade på att byta till i mars månad i år, men ansåg inte att min privatkörning kunde räknas hem på laddhybriden. Hade varit förödande att hamna i en situation att inte kunna ladda. Synd om Ford.
Haha, gott... där kör de omkring i sina klumpiga tunga bilar som drar massor med bränsle...hahahahaha...
Inga lösningar i sikte, för Ford.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.