Supermaterialet grafen ger lägre ljudnivå. Mustang och F-150 blir först ut att använda det.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Låter ju superbra! Jag är för all material som inte rostar och som kan bidra till lättare vikt. Detta, till skillnad mot elektroniskt bling-bling, är jag beredd att betala extra för.
.
Men att dämpa buller från motor är ju inte något problem numera. Det är däcksbullret på vår grova asfalt som är problemet. Tror inte att detta material kan råda bot på vår svenska höga ljudnivå i bilarna.
Hmmm... men är inte grejjen med en Mustang att man vill att den ska låta? Det ska låta från motorn etc. Motorns olika delar som gör att det blir ett speciellt ljud. Eller tänker man sig att motorn ska vara tyst så kör man med elektroniskt motorljud via bilens infotainment-system, artificiellt motorljud?
Det ska vara rätt ljud och inte bara rätt ljudtryck. En motor ska inte låta som ett tröskverk.
Påminner inte detta material lite väl mycket om asbest på en konceptuell nivå?
Jaaa till tysta bilar vad det gäller motorljud, vägljud, vindljud.tramisionljud. Mer sådana tack!
Intressant om det kommer "gör det själv" satser med detta material som kan användas för att sänka ljudnivå i befintliga bilar. Det påstås ju att de ljuddämpande material som finns att köpa dämpar något men ändå inte tillräckligt i de bilar som har hög ljudnivå på grov asfalt
Testet Vi Bilägare gjorde hösten 2016, 50 nya bilar testades, visade att en sån gammal bil som Volvo GLT 1991 hade avsevärt mindre däcksljud än många av de nya bilar som testades vid tillfället. Volvon kom på nionde plats, mesta ljudet kom från motorn och inte däcken. Först vid 110km/tim kom det däckljud. Hade man baserat bullret i 90km/tim hade 240:n hamnat högre upp på listan. Alltså måste däckljud på nya bilar komma från "modernare" framvagnar som lättare skapar resonansljud.
Kravet (från journalisterna) på "sportiga" bilar bidrar till allt styvare bussningar som då släpper igenom mer vägljud.
Jämför gärna vägljudet i en rambyggd bil med en med självbärande kaross, så ser man hur stor skillnaden är med en extra gummibussning.
Gummiupphängda fram- och bakvagnar är inget nytt (Mini hade det redan 1959) isolerar till viss del vägljudet, men för sportighetens skull är även de bussningarna styva (mindre dämpande).
Hårda och lättrullade däck bidrar också till ljud.
Volvo 240 var som en båt på hjul, svänger man så gungar man sidledes...
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.