Den mest sålda bilmodellen i USA under förra året är över fem meter lång och väger över två ton, den har flak och den är tillverkad av Ford. Bilen som toppar försäljningslistan, och har så gjort under de senaste 32 åren, heter F-series.
Ford sålde inte mindre än 763 402 exemplar av sin pickup under 2013, det är en ökning med drygt 18 procent eller ungefär 118 000 bilar jämfört med året innan.
Ytterligare ett exempel på att amerikaner gillar biffiga bilar med flak är den näst mest sålda bilen, Chevrolets pickup Silverado, som såldes i 480 414 exemplar. Först på tredje plats återfinns en personbil, Toyota Camry, med 408 484 sålda exemplar.
Den tredje av de stora amerikanska biltillverkarna, Chrysler, placerade sig på femte plats på försäljningslistan med sin pickup som säljs under varumärket Ram.
Totalt såldes 15,6 miljoner bilar i USA under förra året, den högsta siffran sedan 2007.
Diskutera: Vad tycker du om topplistan?
Fjolårets placering inom parentes.
1. Ford F-series, 763 402 (1)
2. Chevrolet Silverado, 480 414 (2)
3. Toyota Camry, 408 484 (3)
4. Honda Accord, 366 678 (4)
5. Ram Pickup, 355 673 (7)
6. Honda Civic, 336 180 (5)
7. Nissan Altima, 320 373 (6)
8. Honda CR-V, 303 904 (9)
9. Toyota Corolla, 302 180 (8)
10. Ford Escape, 295 993 (10)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Måste vara många i Usa som har en ranch.
Ungefär som vi i Sverige köper en släpvagn till bilen så köper amerikanarna en pickup istället, man ser inte många släpvagnsekipage i USA.
Duktigt av Honda att få in tre av sina modeller på tio i topp listan på denna märkliga marknad liksom Toyota fått in två.
Vettigt eller totalt vansinnigt är alltså vad som gäller i Usa på bilsidan.
Minns att jag läst för några år sedan att F-serien sålde i över 900.000ex/år och att den även vore den bäst säljande personbilen i världen om den nu också hade klassats som en sådan.
Således är alltså Camry den bäst säljande personbilen i Usa,...mycket imponerande!
Bra är nog ett starkt överdrivet begrepp då vi pratar om Ford F-serien men allt är förstås relativt. Bilen säljer ju inte alls eller dåligt i alla andra länder utom USA och Canada (vad jag vet) och det finns det också en anledning till.
http://www.youtube.com/watch?v=0klZpwlgwOw
En del av kommentatorerna här borde nog försöka höja sina kunskaper om amerikansk bilmarknad och användningen av bilar där.
Om man vistats ett tag i de mer eller mindre glest befolkade staterna i mellanvästern som Iowa, Nebraska, Wyoming etc så fattar man att man kan behöva bilar med flak på samma sätt som Norrlänningarna behöver sina släpvagnar.
(Ni tror väl inte att stadsborna i New York och Chicago är dom som köper en Chevrolet Silverado. Men "glesbygdsmarknaden" är tillräckligt stor för att dominera bilmarknaden i USA. Stadsborna köper sällan några bilar över huvud taget...)
Att döma ut pick-uperna som "totalt vansinniga" avslöjar bara en "total okunnighet". Lika illa som andras oförmåga att skilja mellan Sverige och Schweiz).
"Pickupen" som sådan är inte vansinnig utan den är tvärtom en vettig bil för de som behöver ett sådant fordon. "Vansinnigt" anser jag dock det amerikanska "biltänket" är med extremt mycket större och starkare bilar än nödvändigt. Säkert behöver en del en jättemotor i en bil på 3 ton men de allra flesta skulle klara sig utmärkt med en hälften så tung och stark bil.
Andelen som faktiskt behöver sin pickup eller jättesuv är betydligt färre än vad som säljs.
En förändring sker ju förstås successivt då Japanerna tar en allt större marknad och det är säkert också därför som Chevrolet ansåg sig tvungna att få in mindre och snålare bilar på marknaden. ( Bilar som alltså inte måste ha en V8 motor )
Om inte annat så är det ju bra att kunna sälja bilar utanför landet också.
Att sedan just den bästsäljande F-serien är en usel bil på de flesta sätt gör det hela inte mindre märkligt.
Listan är faktiskt inte helt olik den i Australien. Här finns tre pickuper på 10 i topplistan samt Toyota Corolla och Camry.
Pickup är vår favoritbiltyp sedan 10 år tillbaka.
Lite klumpig, visst, men den funkar i de flesta sammanhang, lätt in/urstigning, stort lastutrymme under glasfiberkåpan på flaket, enkelhytt är utmärkt för 2 människor och vid behov kan 2 till sitta (inte helt bekvämt men dock acceptabelt) i baksätet, hög markfrigång och valbar 4-hjusdrift ger bra framkomlighet i skapligt djup snö där andra bilar hänger på underredet på den packade snön, bra sikt i korsningar med dåligt klippta häckar.
Den är INTE lika skön på långresor i motorvägsfart och stolarna är ofta i "snikversionerna" särskilt bekväma, men å andra sidan får man som sagt ett bra lastutrymme jämfört med att belamra ett vanligt baksäte med packningen.
Alla kan naturligtvis inte gilla en pickup, men för många är det en mycket användbar fordonstyp, man klarar sig oftast utan släpvagn!
Vad är det för fel på en Amerikansk Full Size Pick up??
Möjligtvis att det inte finns någon auktoriserad importör.
Därför åker människor omkring i oerhört trista tråkiga Navarra och ännu värre Amarok.
Hade man importörer där man fick ta del av fabrikantens garantier mm så skulle man se mer av dessa underbara bilar, god komfort, låga service kostnader och dessutom så drar dom inte mer än en Amarok, i alla fall inte Silverado eller Gmc Sierra.
Ni som gnäller är bara avundsjuka som inte har en USA Pickis
Tro mig "Reine" att ville jag ha en pickis ala Ford F så hade jag köpt en sådan. Det finns fler fel på en sådan än vad jag orkar att nämna och som sagt så är det fler än vi Svenskar som ratar modellen och det finns det goda orsaker till.
Vill man ha en bra pickup kan man titta på Amaroken,valfri Japansk eller om man föredrar en pickis som har krocksäkerhet som åtminstone påminner om den hos en personbil så skall man välja nya Ford Ranger.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.