Nästa artikel
Topplista 2013: Mest registrerade bilarna
Topplista

Topplista 2013: Mest registrerade bilarna

Publicerad 2 januari 2014 (uppdaterad 8 maj 2014)
Ännu ett år är över och nu vet vi hur bilförsäljningen gick. Här kan du se vilka modeller som var populärast bland svenska folket.

269 000 personbilar nyregistrerades under 2013 enligt den senaste preliminära statistiken från Bil Sweden, vilket innebär 4 000 fler än vad organisationen hade förutsett i sin prognos. Samtidigt minskade försäljningen i jämförelse med år 2012, då 279 899 bilar nyregistrerades.

- Året (2013) inleddes svagt som en följd av tidigarelagda miljöbilsregistreringar i slutet på 2012, i en nivå om ca 10 000 enheter, vilket i sin tur medförde ca 10 000 färre registreringar under det första kvartalet 2013. En stabilisering skedde under det andra kvartalet. Under det andra halvåret har marknaden successivt förbättrats i takt med ökad framtidsoptimism hos både hushåll och företag och fortsatt låga räntor. Ordertecknandet har varit mycket starkt sedan sensommaren vilket medfört långa leveranstider på populära modeller/versioner, säger Bertil Moldén, vd för Bil Sweden, i ett pressmeddelande.

Enligt Bil Swedens prognos för 2014 kommer bilförsäljningen nu att börja öka igen. 275 000 nyregistreringar väntas under 2014.

När det gäller enskilda modeller är det som vanligt Volvo V70 som tog hem segern under 2013 som Sveriges mest sålda nybil, med drygt 20 000 nyregistreringar. På topplistan innehas dessutom både andra-, tredje-, och fjärdeplatsen av samma modeller som under föregående år, 2012.

Därefter kommer dock en uppstickare. Volvo V40, som lanserades under 2012, har har nu hunnit klättra upp till femteplatsen på topplistan och trängt undan Kia Cee'd därifrån. Även nya Toyota Auris har klättrat in på topp tio-listan.

Se topplistan för december 2013 och hela året 2013 till höger. Ett dokument med 318 modeller listade kan laddas ned längre ned till höger.
 

Diskutera: Vad tycker du om bilförsäljningen 2013?

Relaterade dokument

Topplista december 2013

(Antal registreringar december 2012 inom parentes)



1. Volvo V70, 2 707 (2 581)

2. Volkswagen Passat, 1 794 (1 631)

3. Volvo S/V60, 1 787 (2 266)

4. Volvo XC60, 1 266 (567)

5. Volkswagen Golf, 908 (1 150)

6. Volvo V40, 800 (532)

7. Volkswagen Polo, 621 (463)

8. Audi A4. 600 (218)

9. Kia Cee'd, 548 (751)

10. Audi A6, 470 (216)

Topplista hela året 2013

(Antal registreringar hela året 2012 inom parentes)



1. Volvo V70, 20 252 (21 845)

2. Volkswagen Passat, 14 331 (16 270)

3. Volvo S/V60, 14 174 (14 323)

4. Volkswagen Golf, 11 237 (11 281)

5. Volvo V40, 9 133 (3 296)

6. Volvo XC60, 8 591 (6 396)

7. Kia Cee'd, 6 758 (7 175)

8. BMW 3-serie, 5 996 (5 247)

9. Toyota Auris, 5 141 (2 575)

10. Audi A4, 4 806 (4 580)

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-01-02 14:24
Gäst (ej verifierad)

Egentligen bara en enda av de 10 som jag skulle kunna tänka mig; BMW 3-serie.

Men då är jag ju inte som alla andra heller vilket jag fått höra ibland ; )

#2 • Uppdaterat: 2014-01-02 16:05
andypandy_1

Heter inte blaskan (Tidningen) "Vi Bilägare"??????? Det finns inga "Svensson-bilägare" som köper en ny dyr oanpassad Volvo till ockerpris. Alltså, ta bort företagsbilar (som får skattereduktioner efter Volvos lobbing-verksamhet) från statistiken. Och, kolla läget utanför vårt minimala land! Inga SAAB och snart inga Volvo.??????????????
Vakna alla ni som tror på sossararna
Hälsn. DAF 850cc.

#3 • Uppdaterat: 2014-01-02 16:27
Hackenbush

Denna listan är totalt ointressant.

#4 • Uppdaterat: 2014-01-02 16:30
andypandy_1

Shogun!
Du kunde uttrycka mina åsikter mer sammanfattat och bättre (tack). Jag håller med dig, men blir exhalterad över andras dumma kommentarer. Jag har haft flera Volvo-bilar som tjänstebilar. Eländiga på tyska "Autobahn". Privat en Ford Focus Combi, med större plats i nedfällda baksäten än största Volvo-kombin (stor, V70???) och Forden presterade högre hastighet (205 kmh). Hälsn. DAF850cc
DAF850cc, min favorit

#5 • Uppdaterat: 2014-01-02 16:47
andypandy_1

Hackenbush och Vi bilägare!
Hur kan vi och "Vi Bilägare" stoppa denna snedvridna statistik?????????????
Till Tidningen: Är ni "Vi Bilägares" Forum eller inte????????
Eller svassar ni med i Volvos lobbing, eller inte????????
Fortfarande DAF850cc som fungerade perfekt.

#6 • Uppdaterat: 2014-01-02 17:02
Pender

"Det finns inga "Svensson-bilägare" som köper en ny dyr oanpassad Volvo till ockerpris", kommenterar en. Om kommentatorn bytt ut "Svensson-bilägare" mot "andypandor och Biltema-kunder", så kunde påståendet delvis stämma. Oanpassad? Möjligen oanpassad för andypandor. Men för de som uppskattar bra sittkomfort, ljudkomfort och bra rostskydd känns Volvosar bra anpassade. Priset är visserligen högre än för en motsvarande Kia. Även om man köper effektiva hörselskydd till Kian, så blir den billigare än Volvon. Valet är fritt.

#7 • Uppdaterat: 2014-01-02 19:47
andypandy_1

Pender!
Med "0anpassad" menar jag att man inte själv kan välja utrustning. En dyr Volvo (färdigspecad) från lagerhyllan eller en begagnad måste man ta vad som bjuds för en massa slantar. Men, välj en ny Skoda t.ex. (eller en mängd andra märken) så kan man välja utrustning efter önskan och behov. Jag skämtar inte nu, men jag hoppas att Volvo lyckas med sina nya små (4-cyl.) motorer. Efter alla dumheter med bränsleslukande gamla spisar. Jag kör nu en 1,2 liters bensinare (105 hk TSI) som drar en halvliter per mil i stadstrafik.
Hälsn. DAFen

#8 • Uppdaterat: 2014-01-02 20:02
andypandy_1

Varför inte visa en lista över vad privatpersoner köper för egna pengar. Och jämför med hela, stora, övriga världen. Alltså, uteslut alla tjänstebilsnissar och visa globalt.
DAF850

#9 • Uppdaterat: 2014-01-02 20:07
Abense

Andypandy, Hackenbush mm, ni verkar avundsjuka på människor som har rätt till tjänstebil (nej jag har det inte) och att det verkar överdrivet fördelaktigt för den anställde. Ingenting mer än er själva hindrar er från att sluta på era jobb, skaffa er utbildning och se till att få jobbet som berättigar er till tjänstebil (resande säljare, läkemedelskonsulent, it-konsult mm). Jag tycker det fina med alla dessa tjänstebilar är tillgången till mycket bra 3 år gamla bilar som hunnit halveras i värde. Det passar ju oss privatköpare som handen i handsken! En fundering: Jag förstår inte varför en ny Ford Focus (huvva) skulle vara billigare för dig att köpa som privatkund om tjänstebilarna inte fanns?

#a • Uppdaterat: 2014-01-02 20:38
andypandy_1

Abense!
Jag är inte avundssjuk. Jag har haft tjänstebilar i många år. På den tiden fick man bara välja mellan Volvo och SAAB (IBM Svenska AB var naturligvis manipulerade av lobbyverksamhet från bl.a. Volvo). Senare har jag valt bil efter egna kloka analyser. Den billiga Forden var överlägsen den dyra Volvon i fråga om lastkapacitet och fartprestanda på Autobahn. Min DAF i ungdomen var över allt annat som fanns på den tiden, steglös utväxling, ekonomi eller högprestanda.
DAF850

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.