Nästa artikel
Förbud mot mobiltelefon på väg
Nyheter

Förbud mot mobiltelefon på väg

Publicerad 30 januari 2013 (uppdaterad 31 januari 2013)
Snart kan mobilen förbjudas bakom ratten. Socialdemokraterna har lämnat in en motion som alla oppositionspartier ställer sig bakom.

Frågan huruvida man ska få använda telefonen vid bilkörning eller inte har varit på tapeten tidigare. Våren 2012 såg det ut som att det inte skulle bli något förbud i Sverige. Statens Väg- och Transportforskningsinstitut (VTI) hade då kommit fram till att information och incitament i stället var en bättre lösning på problemen.

Nu har dock Socialdemokraterna lämnat in en motion till riksdagen om ”lagstiftning med förbud mot användning av kommunikationsteknik som tar betydande uppmärksamhet från bilkörning och därmed hotar trafiksäkerheten.”

Socialdemokraterna kritiserar VTI:s slutsats, som regeringen följt, och hänvisar i stället till situationen i Kalifornien i USA där dödsolyckorna i trafiken minskat med totalt 22 procent sedan ett förbud infördes 2008.

Partiet skriver att vissa former av kommunikation är helt olämplig vid bilkörning, så som att skicka sms eller bläddra i sin mobiltelefons telefonbok, och måste motverkas med förbud.

Socialdemokraterna håller till viss del med regeringen om att ett förbud kan bli aningen tandlöst eftersom det är svårt att kontrollera om bilförare använder telefonen, men tror ändå på förbudets normativa verkan. Ett förbud mot till exempel sms skulle i längden förmodligen leda till ett ökat trafiksäkerhetsmedvetande och färre olyckor, tror partiet.

Förbudet måste dock utformas på ett sätt som stimulerar teknikutveckling, till exempel så att sms ska kunna tas emot och läsas upp högt för föraren då trafiksituationen är lämplig, anser de.

Alla oppositionspartier, Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Sverigedemokraterna stödjer Socialdemokraternas förslag och därför betraktas sannolikheten som hög att förslaget går igenom.

Diskutera: Tycker du att mobiltelefon i bil ska förbjudas eller inte?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11f • Uppdaterat: 2013-02-01 01:41
Roger Skagerström

FZR600 är du norrlänning eller vad är felet?

Däcktrycksövervakning är väl svinbra? Inte ens du med dina übersinnen lär märka en smygpunka på motorvägen tex. Så länge du åker kan vissa typer av punkteringar döljas väl då centrifugalkraften håller däcket expanderat.

Vad har du för bil? En utan funktioner? Svårt att hitta en som är befriad från synkad låda, centrallås, värme, innerbelysning och allt annat modernt dravel som fjollträskborna har antar jag?

Det var bättre förr. När det var hög standard om bilen hade elstart. Även om det kanske är överkurs även det. En riktig karlakarl vevar väl igång den antar jag...

#11g • Uppdaterat: 2013-02-01 12:43
FZR600R

Inte en enda gång har jag av bekanta hört om eller själv upplevt en situation där det varit nödvändigt att inifrån bilen upplysas om trycket.

Ännu ett onödigt system som kommer att kosta pengar när bilen blir ett par år.

#11h • Uppdaterat: 2013-02-01 12:44
FZR600R

Är du Stockholmare eller vad är felet?

#11i • Uppdaterat: 2013-02-01 13:19
Björn Sala

Håller med Rolle G och Konservator att lagen redan finns i form av vårdslöshet. Men håller inte med om att det är en onödig lag. Hade folk sunt förnuft som Prestigelös skriver skulle alla lagar vara onödiga. Men eftersom inte alla har tillräckligt förnuft så behövs lagar som ger en signal till de som inte fattar själva vad som är olämpligt.

På 90-talet hade jag handsfree på min Harley (original) Nu ligger headsetet i vitrinskåpet i garaget. Vi blir alla mer mogna med åren.

En sann historia: Utanför min arbetsplats gjorde man ett fartgupp framför ett obevakat övergångsställe. En dag såg jag en dam korsa guppet framför övergångsstället (fotgängare stod och skulle över) med sådan fart att hon slog huvudet i taket och tappade mobilen.

#11j • Uppdaterat: 2013-02-02 12:51
trasten

Testade en bil häromdagen och fick tvnyheterna i nosen! Bilen hade tvdisplay i panelen som gick igång när man körde! Det är nog inte bara telefonprat som är problemet!

#11k • Uppdaterat: 2013-02-02 13:16
Peter i Sydney

Min nya Hyundai H-1 har Bluetooth son standard som fungerar fantastiskt bra. Den har automatsvar som aktiveras efter fem sekunder. Man behöver altså inte trycka på några knappar utan det är bara att prata. Jag har laddat ner telefonboken till Bluetooth enheten så vill man ringa någån så behöver jag fortfarande inte ta ut telefonen ur fickan, Ljudet är otroligt bra och jag finner det mycket avkopplande att småprata med kompisar medan jag kör.

#11l • Uppdaterat: 2013-02-03 01:24
Roy J

Kapten höjer rösten (skriften?) mot Rålle G. som ju endast beskriver hur det faktiskt borde fungera.
Dessvärre ingriper polisen på tok för sällan - om de över huvud taget syns. Personligen tycker jag att de borde ingripa även för överträdelser som somliga kanske betraktar som bagateller, men flera är ju faktiskt behäftade med bötesbelopp och kan väl då inte gärna kallas för bagateller.
Som jag skrivit så många gånger tidigare - det gäller att sätta nivån.

Det har blivit ett så utbrett oskick att sitta och fippla med sin telefon, så jag kan förstå att det kan kännas befogat med en lag mot just detta. Men det finns ju en allmän lag mot vårdslöshet i trafik. Och den ska naturligtvis tillämpas INNAN det händer något.

Det finns faktiskt en risk med ett speciellt förbud mot telefonhantering bakom ratten.
Precis som när tv-nyheterna beskrev det hela som "att det blir inget förbud mot mobiltelefoner" så säger man ju samtidigt att det är tillåtet, fastän det egentligen omfattas av vårdslöshet i trafik.
Ska man börja specificera varenda detalj som är vansinnig att göra när man kör bil? Faktum är ju att det är minst lika tokigt att slafsa i sig en hamburgare, men det skulle alltså vara tillåtet bara för att det inte finns ett specifikt hamburgarförbud?

#11m • Uppdaterat: 2013-02-03 01:57
Roger Skagerström

FZR600 - För att de kanske inte fått punktering? Eller för att de kanske kör svampiga bilar där man inte ens märker om ett däck har 1 bar för lite i tryck? De har säkert inte haft nån nytta av airbagen heller. Kanske ta bort den med.

#11n • Uppdaterat: 2013-02-03 01:59
Roy J

Ser att Konservator har klargjort det hela på ett alldeles förträffligt sätt!
(13-01-30 21:19)
Vilket förstås inte får stå emotsagt av Kapten - som möjligen har en poäng i att polisen är för feg med att ingripa mot vårdslöshet.
Som Konservator dock påpekar, så räcker det med ett ingripande så att det skapas ett prejudikat.

Det har visat sig att de som tror sig ha god simultankapacitet, aldrig är bättre än snittet - snarare tvärtom, faktiskt. (Kanske inte så märkligt eftersom det visar prov på bristande självinsikt.)
Det är därför även FZR600R också har rätt.

Naturligtvis har Kapten rätt i att det finns information på en display som kan vara nog så viktig. Det kan ju inte vara så mycket märkligare än att titta på de övriga instrumenten i bilen.
Som jag skrivit vid ett annat tillfälle, så kan man ju faktiskt handla med förnuft, rent förebyggande. När min dotter var liten i sin barnstol bredvid mig, så tittade jag alltid efter att nappen var bra placerad INNAN jag påbörjade någon extra uppmärksamhetskrävande manöver, som t ex en omkörning.
Detsamma gäller förstås även diverse displayer.

Vad gäller att "höja rösten" så är mnog Kapten Oberkommando och herr FZR600R lika goda kålsupare - vilket härmed å det bestämdaste undanbedes!

#11o • Uppdaterat: 2013-02-03 13:42
FZR600R

Jag ser ingen likhet mellan ett system som talar om däcktrycket och en airbag. Däcktrycket har vi kontrollerat manuellt i alla tider och det har gått bra. Det andra är ett datorkontrollerat system som är till för att sprida ut tiden i impulsen när olyckan är ett faktum, detta har inte haft någon manuell motsvarighet tidigare och syftet är helt annorlunda.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.