Biltillverkarna skryter ofta om hur mycket snålare nya bilar är jämfört med äldre modeller. Men i USA har bilparkens faktiska förbrukning bara minskat marginellt de senaste åren eftersom många köpare väljer en större och törstigare bil.
Nya siffror från Green Car Congress visar att den genomsnittliga förbrukningen i den amerikanska bilflottan för 13 år sedan, 2008, låg på 10,8 l/100 km. Men elva år senare, 2019, hade den siffran bara förbättrats minimalt – till 10,6 l/100 km.
I själva verket ökade snittförbrukningen en aning 2019 jämfört med året innan.
Barack Obama införde tuffa utsläppsregler för biltillverkarna 2012 där målet låg på 4,3 l/100 km. De reglerna skrotades när Donald Trump tog över, men även målsättningen som infördes i mars 2020 är ändå 45 procent lägre än siffran för bilarnas förbrukning 2019.
Den amerikanska snittbilen drar nästan lika mycket bränsle som för 13 år sedan
Tittar vi på siffrorna i ett längre perspektiv sjönk förbrukningen i nya bilar rejält mellan 1978 och 1990, men därefter planade minskningen ut. 2002 kom ytterligare en liten minskning som planade ut 2008.
Även om allt fler bilköpare nu överväger en elbil eller laddhybrid tar det lång tid innan skillnaderna märks för hela bilparken.
”Ett fundamentalt problem för att minska den genomsnittliga förbrukningen är att förbättringarna tar lång tid att påverka hela bilparken. Det tar många år att byta ut hela bilflottan”, skriver Green Car Reports i analysen.
Läs också: Så mycket drar elbilen och laddhybriden – på riktigt
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.