Nästa artikel
Folkvagn med plats för mycket folk
Nyheter

Folkvagn med plats för mycket folk

Publicerad 15 januari 2013 (uppdaterad 15 januari 2013)
Konceptet Volkswagen CrossBlue har visats officiellt. Med dess längd på fem meter ryms förutom sju sittplatser också två elmotorer.

Bilen som igår var känd endast genom en skiss har nu setts officiellt på bilsalongen i Detroit. Konceptet Volkswagen CrossBlue ska presentera en ny generation suvar, och riktar sig främst till USA och Canada.

CrossBlue, som är byggd på Volkswagens MQB-plattform, är en riktig bjässe. På längden mäter den 499 cm vilket gör den 19 cm längre än Volkswagens nuvarande största suv Touareg. Bredden är nära 202 cm och höjden 173 cm.

Sin storlek till trots hävdar Volkswagen att den ska kunna klara sig på 2,1 liter diesel per 100 km.

För drivningen står nämligen dels en fyrcylindrig 190 hk stark turbodieselmotor som kopplad till en 6-växlad DSG-växellåda driver framhjulen men också två elmotorer på 55 hk och 115 hk. Den förstnämnda hjälper till med framhjulen och den starkare snurrar på bakhjulen. Den sammanlagda kraften blir 306 hk, med ett vridmoment på 700 Nm.

0-100 km/tim ska kunna avverkas på 7,5 sekunder och Volkswagen hävdar också att bilen ska kunna rulla max 3,3 mil, i upp till 120 km/tim på enbart eldrift.

CrossBlue har flera körlägen som aktiverar kombinationen av motorer på olika sätt. Till exempel finns ett offroad-läge, aktiverat genom en knapptryckning, som gör att alla motorer är igång. Men om laddningen är dålig jobbar då den främre elmotorn enbart som en generator för att ladda batterierna.

Konceptbilen har sex individuella sittplatser men en produktionsklar bil skulle vara utrustad med en soffa som bidrar med en extra plats. Upp till tolv krockkuddar finns i CrossBlue.

Bilen beskrivs av Volkswagen vara rymlig som en minivan invändigt men med ett ”maskulint” suv-utseende utvändigt.

Än är det inte säkert om eller när konceptet går i produktion.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen CrossBlue?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-01-15 08:43
erito

Spännande. Men blir kvaliteten och garantierna så pass bra att man skulle våga köpa den?

#2 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Snygg, märks att de har sneglat på Range Rover vilken nog kommer att bli en svår konkurrent då VWn inte kommer att bli billig.

#3 • Uppdaterat: 2013-01-15 09:39
raks

Har ni läst artikeln? Bilen är tänkt för den nordamerikanska marknaden och jag har svårt att tro den kommer till Sverige eller Europa. Kvaliten och priset är nog i nivå för att kunna konkurrera med större SUV'ar som Ford Explorer och Jeep Cherokee.

#4 • Uppdaterat: 2013-01-15 09:42
FLAC

Noterar också att sidorutorna är högre på bilden än på designskissen, vilket inte är särskilt ovanligt... Denna borde då vara rymligare än vad det såg ut som på skisserna.

#5 • Uppdaterat: 2013-01-15 09:42
Hackenbush

Verkligen snygg och bra drivpaket men den kommer inte att bli billig. Den hamnar kanske inte i prisnivå men Range Rover men det blir nog inte långt ifrån. Blir knappast en försäljningssucce i Sverige om den kommer hit.

#6 • Uppdaterat: 2013-01-15 10:16
KaptenOberkommando

raks, det står att bilen riktar sig främst till USA och Canada - och detta betyder inte att Sverige eller Europa skulle vara undantagna. Hur det sedan blir är det nog ingen som vet mer än Volkswagen.

Den här bilen gillar jag skarpt. Jag kommer att bli Volkswagenägare en dag. den saken är säker.

#7 • Uppdaterat: 2013-01-15 11:18
Irvor

Känns omodernt med det stora formatet.
Är det nödvändigt med en sådan bjässe ?
Men den ser bra ut, till skillnad från ex. Audi Q7.

#8 • Uppdaterat: 2013-01-15 11:44
saabnisse

Irvor, det finns många som behöver en bil i det här formatet.
Sedan finns det några som inte behöver, men vill ha en bil i det här formatet.
Och så har vi ett gäng som varken behöver eller vill ha en sådan här bil, men de köper något annat.
Jag tycker om mångfalden och värdesätter möjligheten att själv välja vad jag vill ha.

#9 • Uppdaterat: 2013-01-15 12:15
KaptenOberkommando

Jag gillar den här bilen mer och mer ju längre jag tittar på den.

#a • Uppdaterat: 2013-01-15 12:25
IngoS

Snygg. Vore nästan konstigt om den inte kommer att produceras. Det är ju ett hål i modellpaletten i USA, och vill man konkurrera med Toyota och GM om världsherravälde måste man finnas i alla nischer. Hybridlösningar är ännu mera gångbara i stora dieselmonster, som dessutom inte är så priskänsliga som mindre bilar.Bilen är imageskapande och stärker varumärket.. Fyrhjulsdriftlösningar med elmotorer i bakaxeln ligger i tiden, Peugeot Hybrid4 systemet är ett exempel, Volvo V60 pluginhybrid ett annat och Volkswagen m fl ligger nog inte långt efter. Formgivningen är återhållsam och prydlig som Volkswagen brukar ha det, med massivt intryck med den höga linjen och klossigheten. Är nog rätt för amerikansk smak och mera praktisk och tidlös än diverse fartiga kilformer. Själv skulle jag gärna se någon mer uppkäftig detalj någonstans t ex i fronten, annars blir den ju för Volkswagentråkig. En sådan bil i den här klassen bör helst redan i stillastående ge Moskvas fotgängare impulser att kast sig upp på närmsta refug.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.