I september infördes en ny regel som ska göra det enklare för konsumenter att avslöja företag som ”prisfuskar”. Vissa butiker har nämligen satt i system att höja priserna strax innan de sänks för att fejka ett kampanjpris som låter bättre än det är.
En ny paragraf i den så kallade prisinformationslagen ska sätta stopp för den här typen av fejkreor.
”Otydliga prisuppgifter gör det svårt för konsumenten att göra medvetna och väl avvägda val”, skriver Konsumentverket i en vägledning för butiker och företag.
Om priset på en vara har sänkts genom exempelvis en kampanj eller rea ska butiken också tydligt visa det tidigare lägsta priset under de senaste 30 dagarna. Tanken är att butiken inte ska kunna vilseleda kunderna genom att under en kort tid höja priset för att sedan ange en prissänkning som baseras på det tillfälligt höjda priset.
Tanken är att butiken inte ska kunna vilseleda kunderna med ”fejkreor”
En snabb genomgång som Vi Bilägare gjort visar att flera stora e-handelskedjor som säljer bildelar och biltillbehör inte följer den här regeln och redovisar det lägsta priset under de senaste 30 dagarna.
Hos Jula, där flera kampanjprodukter saknade information om prishistorik vid vår kontroll, uppger marknadschefen Magnus Ljung att kedjan lagt mycket arbete under hösten på att möte de nya kraven.
– Givet att det inte smugit sig in något enstaka handhavandefel vid framtagandet av vissa specifika skyltar eller liknande är vår uppfattning att vi till fullo lever upp till kraven i prisinformationslagen. Eftersom sättet vi arbetar med kampanjer och kommunikation av prissänkta varor alltid ger att tidigare lägsta pris som vi tillämpat 30 dagar bakåt i tiden alltid stämmer överens med ordinarie pris, fullgör vi vad som ankommer på oss till följd av prisinformationslagen, säger han.
Skyller på ”dynamiska” priser
Hos ABS Wheels säger marknadschefen Tobias Hellström att priserna är ”dynamiska” och kan ändras med kort varsel.
– Det betyder att ett bättre dagsaktuellt kampanjpris kan vara högre än för 30 dagar sedan. Detta har inneburit ett problem då det skulle vara missvisande med ett lägre riktpris än kampanjpris. Vår it-avdelning jobbar med att utforma ett nytt system som dels följer den nya lagen, men också är tydliga för konsument att det faktiskt är ett lägre pris, säger han.
Vid vår kontroll klarade inte heller Mekonomen kravet – men bildelskedjan har en lite annorlunda tolkning av begreppet ”tidigare pris”.
– Den tolkning vi gjort av begreppet ”tidigare pris” är att om det är samma värde som ordinarie pris, och inte har förändrats de senaste 30 dagarna, behöver inte båda värdena publiceras. Tidigare pris är de facto då ordinarie pris, säger pr- och kommunikationschefen Jennie Edling.
Enligt henne hade ett medlemserbjudande fått ”felaktig taggning” vid vår kontroll.
– Vi har nu genomfört förändringar för att det tydligare ska framgå vad som är medlemspris, även på produktdetaljsidan. Vi har även byggt ny funktionalitet för att göra priserbjudandena på våra sajter ännu tydligare och enklare för användare, inte minst relaterat till våra medlemserbjudande. Det är just nu i en testfas och kommer lanseras inom kort.
Men Konsumentverket håller inte med om Mekonomens tolkning. Enligt myndigheten finns det risk för förvirring om företagen anger olika referenspriser och därför är rekommendationen alltid att använda lägsta priset de senaste 30 dagarna i samband med kampanjer, inte ordinarie pris.
– Eftersom ”lägsta pris de senaste 30 dagarna” alltid måste finnas med vid prissänkningar är vår tolkning att det också har företräde framför angivandet av ett ”ordinarie pris”. Ett ”lägsta pris” och ”ordinarie pris” behöver inte ha samma innebörd, så även om siffran i sig är densamma riskerar det att bli vilseledande rent begreppsmässigt. Sammanfattningsvis bör alltså ”lägsta pris de senaste 30 dagarna” finnas med oavsett om det också utgör ordinarie pris, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket.
Kryptiskt svar
Hos konkurrenten Mekster saknades också prisinformation, men efter vår granskning finns nu en ikon att klicka på för att se prishistorik. Manne Jansson som är e-handelschef på Mekster säger att många av hans kollegor i branschen vittnar om förvirring kring de nya reglerna och hur de ska tolkas.
– Vår ambition är givetvis att följa rådande lagar och regler och vi samarbetar även med en extern partner som specialiserade på intelligent prissättning för att kunna ta fram korrekt historisk prisinformationen.
Hos Bildelaronline24 som drivs av tyska koncernen Autodoc saknas också prisinformation, men där får vi inget vettigt svar när vi frågar – bara ett kryptiskt och automatgenererat mejl som bjuder in oss att bli samarbetspartner.
Bilsajten Skruvat och däckförsäljaren Bythjul har däremot infört ett tydligt sätt att visa informationen. Hos båda två redovisas både det lägsta priset under de senaste 30 dagarna och artikelns ordinarie pris.
Kommentarer till artikeln (4)
- 14 december 2022 Jag lyfte faktiskt på en…
- 14 december 2022 Sen kan man ju få en del…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.