Vi Bilägare har tidigare uppmärksammat problemet med oseriösa bilvärderingssajter, som tar betalt för sökningstjänsten utan att det tydligt framgår. Får vi tro tidningen Råd & Rön är detta ännu ett vanligt förekommande problem.
Varje år sammanställer tidningen en lista på de företag som kunder klagar mest på, baserat på vad som kommer Konsumentverket tillkänna. Resultatet är ett bottenbetyg för bilvärderingssajter. Tre olika företag som erbjuder sådan tjänst finns på skamlistans topp tio.
Det vanligaste problemet är missvisade information, där kunder uppfattat tjänsten som gratis men ändå får hem en faktura efter att ha värderat sin bil online.
Problemet är, enligt Konsumentverket, vanligt förekommande och ständigt återkommande.
– Det är frustrerande, det orsakar mycket problem. Samtidigt är det inte förbjudet att driva en bilvärderingssajt och ta betalt för det. Men det ska finnas skäliga villkor och pris ska framgå, säger Charlotte Söderlund, jurist på Konsumentverket, till Expressen.
Kommentarer till artikeln (1)
- 2 december 2022 När ska ”Svensson” lära sig…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.