Nästa artikel
Flera e-handlare fast i ny granskning av kampanjpriser
Nyheter

Flera e-handlare fast i ny granskning av kampanjpriser

Publicerad 19 december 2023 (uppdaterad 19 december 2023)
Mängder av webbutiker visar inte det ordinarie priset korrekt i sina kampanjer. De får nu bakläxa av Konsumentverket.

Sju av tio e-handlare skriver ut felaktiga priser i samband med kampanjer – åtminstone enligt den tolkning som Konsumentverket gör. Det visar en ny genomgång som myndigheten gjorde i oktober.

Butiker och e-handlare måste följa prisinformationslagen, och där står att handlarna numera måste ange ”lägsta pris under de senaste 30 dagarna” i samband med reapriser. Enligt Konsumentverket räcker det inte att bara skriva ut ”ordinarie pris”. Det är något vi skrivit om flera gånger tidigare.

Tanken med lagen är att minska risken för prisfusk i samband med exempelvis Black Friday eller mellandagsrean, där reapriset i själva verket är lika högt som det tidigare priset.

– Handeln har haft över ett år på sig för att anpassa sin marknadsföring till den nya bestämmelsen, men trots det så är det så få företag som sköter detta. Det är bedrövligt, säger Johan Ohlsson, enhetschef.

Enligt honom är det inte uteslutet med rättsliga processer om företagen inte rättar sig.

Gummihusets kampanjpriser har gällt för länge och det tidigare priset anges inte korrekt, tycker Konsumentverket.

I den senaste genomgången har mängder av företag fastnat i Konsumentverkets granskning. I bilbranschen är det däckhandlaren Svenska Gummihuset och Jula, som säljer biltillbehör, som kritiseras av myndigheten för att inte följa reglerna.

Svenska Gummihuset uppger att priserna i nuläget inte visas ”100 procent korrekt som Konsumentverket och lagen säger”.

“Dock är vi är mycket långt framme i detta med åtgärder, och håller absolut inte med om ’vilseledande marknadsföring’”, skriver företaget i ett kommentar till Vi Bilägare.

Vi Bilägare har sökt Jula utan resultat.


Uppdatering 11.10: Jula uppger att företaget i grunden ser positivt på Konsumentverkets inspektioner.

– I Julas fall har Konsumentverket endast haft synpunkter på att vi vid prissänkningar refererar till det vedertagna begreppet ”ordinarie pris”, vilket är något vi sedan Konsumentverket kom med sitt rättsliga ställningstagande i mitten av oktober jobbar med att anpassa oss till. I all kommunikation med våra kunder strävar vi alltid efter att vara ärliga, transparenta och tydliga, säger Magnus Ljung, kommunikationschef på Jula.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.