Nästa artikel
Fler ska fastna i kameror
Nyheter

Fler ska fastna i kameror

Publicerad 13 november 2013 (uppdaterad 14 november 2013)
Fortkörare kan få anledning att bli försiktigare när de kör förbi en fartkamera. Nu byts 700 kameror ut mot nya – bättre.

I dag står 1 100 fartkameror vid våra vägar och väntar på att få fotografera och bötfälla fortkörare. Men kamerorna, som installerades 2006, börjar se slutet på sin livslängd. Därför ska 700 fartkameror bytas ut, rapporterar TT.

Enligt TT hoppas Polisen på att fler ska kunna bötfällas med hjälp av de nya kamerorna. Nu har den tekniska utvecklingen gått framåt, vilket innebär att de tar bättre bilder. Med dagens kameror kan det ibland vara svårt att vara säker på vem som verkligen kör bilen.

– Förra året bötfälldes 35 procent av fortkörarna. Dagens kameror är oklanderliga, men när vi får bilder med solblänk, regn och smuts på vindrutan så blir det svårt, säger Anders Drugge på rikspolisstyrelsen till TT.

TT skriver att fartkamerorna börjar bytas ut i april och att det ska ta tre år att byta ut alla kameror.

Opel Corsa GS Line P130 Automat

PRIS, FRÅN KR: 264 900, provbilen 294 000 (introduktionspris denna version från 239 900).

SVENSK LANSERING: Nu.  

MÅTT, CM: L 406/B 177/H 143.

BAGAGEVOLYM, L: 309–1015.

TJÄNSTEVIKT, KG: 1 259.

MOTOR: 3-cyl tvärställd rak bensinturbo. Volym 1 199 cm3. Max effekt 130 hk (96 kW) vid 5 500 v/min, max vridmoment 230 Nm vid 1 750 v/min. 

KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, åttaväxlad automatlåda. 

PRESTANDA: Toppfart 208 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 8,7 s. 

DEKLARERAD FÖRBRUKNING:
5,7 L/100 km. CO2-utsläpp: 129 g/km.

KONKURRENTER: Ford Fiesta, Kia Rio, Skoda Fabia och VW Polo.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-11-14 16:45
saabnisse

Man får tydligare bilder av personer i burka och vackrare bilder på tomtar.

#2 • Uppdaterat: 2013-11-14 16:48
Hackenbush

Det är väl inte så att fler fastnar i kamerorna men de kan kanske fälla fler för fortkörning om bilderna blir skarpare,

#3 • Uppdaterat: 2013-11-14 17:39
hultarn

"Dagens kameror är oklanderliga"

Konstigt uttalande när de inte fångar mer en tredjedel, för mig låter det som dålig funktion.

Men kamerorna förblir en felsatsning när det gäller trafiksäkerheten.

Fortfarande är det så att kamerorna inte kan göra något de stora problemen längs vägarna: förare som är fulla eller drogpåverkade, kör olagliga bilar, utan körkort, och framförallt: den dåliga attityden.

#4 • Uppdaterat: 2013-11-14 18:35
S-E S

Va Hackenbush! Har du inte noterat alla som hänger i kamerastolpen med rumpan bar när du passerar?

#5 • Uppdaterat: 2013-11-14 18:52
Audi A5 SB

Återkommer till "problemet" med att alla tjänstebilsförare går fria. Det
samma gäller de som "lånat ut" bilen till någon närstående. I bägge fallen får man en fråga från myndigheten om man vet vem som körde bilen ifråga just då. Svarar man "nej" = ingen vidare åtgärd.

Nu är jag ingen vurmare av passiv trafikövervakning, så jag faktiskt skiter i detta. Kan man inte läsa skylten som står 200 meter innan kameran, tja då är det bara att pröjsa.

Som hultarn skriver; är du full, drogpåverkad, kör en stulen bil eller bara helt enkelt utan körkort; du går fri. Tingvall kan säkert komma med statistik om hur många liv detta feltänk sparar. Jag tror inte på det.

#6 • Uppdaterat: 2013-11-14 19:42
Gunnar Lindberg

Visst är det konstigt att man inte låter bilägaren betala fortkörningsböter. Kanske skulle det gå om man i stället kallade det en avgift? Det går ju bra att skicka räkningen till ägare när någon annan har parkerat bilen, varför inte då när någon annan kör bilen?

#7 • Uppdaterat: 2013-11-15 14:11
saabnisse

Det är helt lagligt att framföra bilen iklädd burka eller niqab.
Likaså kan man köra med ett praktfullt tomteskägg och klara sig utan åtgärd
I båda fallen klarar man sig bra om man åker för fort och blir porträtterad.
Det gjorde däremot inte en av mina kompisar som hade samma tomteskägg på körkortet!

#8 • Uppdaterat: 2013-11-19 15:31
FZR600R

Ägaransvar är förkastligt, det säger sunda förnuftet. Det är den som framför fordonet som är ansvarig. För övrigt skulle det öppna för en hel del konstiga lagar på andra områden.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.