Nästa artikel
Fler laddstolpar på plats – men bristen är fortfarande stor
Nyheter

Fler laddstolpar på plats – men bristen är fortfarande stor

Publicerad Igår 18:30
En ny EU-förordning har förändrat sättet att räkna laddinfrastruktur, vilket gör att de flesta län nu uppfyller minimikraven. Trots detta är bristen på laddstolpar fortfarande stor.

För att kunna köra elbil krävs en väl utbyggd laddinfrastruktur. M Sverige har gjort en årlig genomgång av antalet publika laddstolpar i landet, vilken visar på förbättringar, men bristen på laddstolpar är fortfarande betydande.

I april förra året infördes en ny EU-förordning som kräver att nyinstallerade publika laddstationer ska ha möjlighet till kortbetalning. Samtidigt infördes också ett nytt sätt att beräkna laddinfrastrukturen.

Tidigare uppskattades behovet utifrån antalet laddbara bilar i förhållande till antalet laddstolpar. Enligt den beräkningsmodellen saknas cirka 22 000 laddstolpar i landet – totalt skulle det behövas 67 000.

Med det nya sättet att räkna fokuserar man i stället på den totala laddeffekten snarare än på antalet laddstolpar. Detta har lett till att nästan alla län i landet, på pappret, uppfyller miniminivån – med undantag för Stockholms län och vissa kommuner, såsom Nacka, Södertälje och Lund, där underskotten är stora.

I Sverige har laddinfrastrukturen en total kapacitet på mer än 1 700 megawatt. Den största effektbristen finns i Stockholms stad, där det saknas närmare 40 MW.

M Sverige har även jämfört antalet laddstolpar med antalet laddbara bilar. Bristen är störst i Stockholm och Skåne, och Stockholm, Uppsala samt Jönköpings län har det lägsta antalet laddstolpar i förhållande till antalet laddbara bilar. De laddbara bilarna ökade mest i Stockholm och Jönköping.

– Risken med att plötsligt klara gällande krav är att utbyggnaden tappar fart. Men så länge en betydande del av nybilsförsäljningen är laddbara gäller det för alla aktörer att ligga i, fortsätta planera och sätta upp nya stolpar, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert och hållbarhetsansvarig på M Sverige. 

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (0)

Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.