Transportstyrelsen ser en ökning i antalet körkort som återkallas på grund av förarens hälsa.
Under första halvan av 2017 beslutade Transportstyrelsen om 16.514 återkallelser av körkort. Detta baserat på flera olika grunder, till exempel att föraren kört för fort eller varit full bakom ratten.
En trend som ser ut att öka är att körkortet återkallas av medicinska skäl, alltså att föraren anses oförmögen att köra bil på grund av till exempel försämrad syn och reaktionsförmåga. Återkallelsegrund 7 och 8 utgör indragna körkort på medicinska grunder. Transportstyrelsen ser att dessa återkallelser ökade med fem procent under första halvan 2017.
– Det finns många fler som på grund av sjukdom inte klarar trafikens krav än de som får sina körkort återkallade. Vi har dock under flera år sett en liten gradvis ökning av medicinska återkallelser och det är glädjande att trenden fortsätter. Fortfarande är det alldeles för många läkare som använder möjligheten till muntlig överenskommelse, även om det är en mindre bra lösning i de flesta fallen, säger Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsen.
Det är läkare som ska anmäla till Transportstyrelsen om en patient anses vara olämplig att köra bil. Men läkare kan också använda sig av en så kallad muntlig överenskommelse, då görs ingen anmälan, utan patient och läkare kommer överens om att patienten ska sluta köra bil men behålla körkortet för att identifiera sig med. Enligt Transportstyrelsen är detta ingen bra strategi.
– Årligen får 55 000 svenskar diagnosen demens eller stroke. Båda dessa sjukdomar kan påverka patientens förmåga att själv avgöra när man är olämplig som förare. I sådana fall kan en muntlig överenskommelse få allvarliga konsekvenser eftersom den drabbade helt enkelt inte minns den, säger Lars Englund.
Sedan i höstas finns möjligheten för de som fått sina körkort indragna på grund av medicinska skäl att testa sig i en simulator och eventuellt få dispens från Transportstyrelsen. Testet kostar 18.500 kronor och det är lång kö för att få göra provet. Hittills har Transportstyrelsen gett dispens till fem personer med synfältsdefekter.
Diskutera: Tror du att trenden med ökande återkallade körkort på grund av hälsoskäl kommer att öka?
En trend som ser ut att öka är att körkortet återkallas av medicinska skäl, alltså att föraren anses oförmögen att köra bil på grund av till exempel försämrad syn och reaktionsförmåga. Återkallelsegrund 7 och 8 utgör indragna körkort på medicinska grunder. Transportstyrelsen ser att dessa återkallelser ökade med fem procent under första halvan 2017.
– Det finns många fler som på grund av sjukdom inte klarar trafikens krav än de som får sina körkort återkallade. Vi har dock under flera år sett en liten gradvis ökning av medicinska återkallelser och det är glädjande att trenden fortsätter. Fortfarande är det alldeles för många läkare som använder möjligheten till muntlig överenskommelse, även om det är en mindre bra lösning i de flesta fallen, säger Lars Englund, chefsläkare på Transportstyrelsen.
Det är läkare som ska anmäla till Transportstyrelsen om en patient anses vara olämplig att köra bil. Men läkare kan också använda sig av en så kallad muntlig överenskommelse, då görs ingen anmälan, utan patient och läkare kommer överens om att patienten ska sluta köra bil men behålla körkortet för att identifiera sig med. Enligt Transportstyrelsen är detta ingen bra strategi.
– Årligen får 55 000 svenskar diagnosen demens eller stroke. Båda dessa sjukdomar kan påverka patientens förmåga att själv avgöra när man är olämplig som förare. I sådana fall kan en muntlig överenskommelse få allvarliga konsekvenser eftersom den drabbade helt enkelt inte minns den, säger Lars Englund.
Sedan i höstas finns möjligheten för de som fått sina körkort indragna på grund av medicinska skäl att testa sig i en simulator och eventuellt få dispens från Transportstyrelsen. Testet kostar 18.500 kronor och det är lång kö för att få göra provet. Hittills har Transportstyrelsen gett dispens till fem personer med synfältsdefekter.
Diskutera: Tror du att trenden med ökande återkallade körkort på grund av hälsoskäl kommer att öka?
Återkallade körkort hittills under 2017
(Återkallelsegrund, antal)
- 1 = Rattfylleri: 2.899 st.
- 2 = Smitning: 110 st.
- 3 = Flera mindre överträdelser: 385 st.
- 4 = En väsentlig överträdelse, vanligen fortkörning: 8.516 st.
- 5 = Opålitlighet i nykterhetshänseende: 870 st.
- 6 = Allmän brottslighet: 72 st.
- 7 = Medicinska skäl: 2.435 st.
- 8 = Ej lämnat läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov: 2.080 st.
Källa: Transportstyrelsen.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det borde rimligen öka i takt med att andelen äldre i befolkningen ökar.
Om det visar sig att någon orsakar en olycka pga ett medicinskt problem som borde ha rapporterats av en läkare till Transportstyrelsen vore det lämpligt med indragen läkarlegitimation. Det får inte förekomma någon missriktad hänsyn mot personer som kan utgöra en trafikfara.
Hoppas det.. många med kraftiga störningar kör bil idag
Hur stor del utgör hälsoskälen till orsak i olyckor? Det vore intressant att veta. De finns erkänt funktionsnedsatta med körkort o att de kör bil men att de måste ha stöd i all annat här i livet då de inte tänker helt rätt alla ggr. Ok, och i andra hand så åker pensionärer med prickfritt körande av med körkorten efter att ha varit på läkarbesök...jag vet ju en som kom till vården för annat akut otrevligt och som plåster på såren så dras körkortet, mannen har en synfältsdefekt som han vet om då han levt med den ett helt liv ock kört lastbil till yrket..människan/hjärnan äger ju en förmåga till att kompensera! Förnedrande säger jag, det är en usel värld i dag med petimetrar som silar mygg o sväljer kameler, rent sadistiska påfund med högst marginella effekter.
Det här med läkarnas och vårdens straffimmunitet, den biten borde ses över i stället.
Tyvärr så det inte åldern allenast som avgör om folk kör som om de har "kraftiga störningar" - i regel verkar åldern vara betydligt lägre för de förarna...
En närstående fick körkortet indraget på grund av synfältsbortfall och upplevde det som orättvist ända tills insikten om att vissa individer inte gick att se i promenadfart infann sig.
Självfallet är det inte bara äldre som ska befrias från behörigheter, men med ålder kommer ofta krämpor och svårigheter där läkare är inblandade. Om de då ser brister som kan vara olämpliga i samband med bilkörning är det klart att det ska rapporteras.
Innan möjlighet finns att använda autonoma fordon skulle jag tycka att det vore rimligt med återkommande läkarundersökningar och teoretiska tester så man tvingas hålla sig uppdaterad.
Bra! Körkortet är ingen rättighet. Har man inte hälsan eller om man missköter sig på annat sätt ska det dras.
Människor i allmänhet saknar självinsikt och därför förstår inte äldre och sjuka varför kortet dras.
Varför koncentrera sig på "äldre" - dels är gruppen knappast homogen och dels finns det som sagt en mycket stor grupp yngre "risktagare" som är minst lika farliga - men som sällan drabbas av nåt straff. Dom räddas ofta av andra - inte sällan lite mognare förare. Det är väl beteendet hos förare som skapar kritiska situationer för andra som skall bekämpas och inte främst förare som uppnått en viss ålder - eller ?
Rätt o rätt..pyttsan! Det handla enbart o hela tiden om vilken grupp som man kan jaga och vilken grupp det är som ska smekas medhårs o att ojämlikheten där i mellan är skriande.
Som jag skrev att människor som är i behov av en god man och kontinuerligt stöd, de måste absolut äga rätten! Herreje när man knappt vet hur att sätta en socka på foten och i par men att få köra bil på alldeles egen hand det är ett måste, där är friheten satt som prio ett!
Men en pensionär fullt klar i huvudet men med ett synfältsbortfall dennes frihet ska beskäras!
Hur är det med dem enögda? Jaehh det finns dem som för sin bil igenom att blåsa i ett sugrör och då går det bra...
Ärligt, rätten att... det beror alldeles på vilken grupp i samhället som man är i, en del måste få, andra ska inte ha, och att det hela har väldigt lite med verkligheten att göra, dvs lämpligt eller inte.
Nu var det ju inte specifikt äldre som jagas, utan att folk flest med olika åkommor som gör dem olämpliga som förare. Även yngre kan drabbas av stroke, diabetes etc. Och ja, det är sjukdomar som höjer olycksrisken väsentligt.
Kricko. Finns inget belägg för att åkommor tynger statistiken. Jag kan ta mig själv som ett exempel, jag har alltid varit en god skytt och är rent ut sagt en djävel på att måtta med synen. Idag så äger jag inte alls lika god syn men att jag gör lika bra utan varken linser eller glasögon, hur det detta går ihop det har roat och förundrat, jag kan svaret, att människan är mer komplex än vad som är mätbart, gåvan är inte enbart en, och det att har man lärt sig och kan ja då sitter det och att det sitter i princip till den dag att man är helt fix o färdig, stroke däremot ja då är jag med..men att det är långt under som folk blir av med körkortet för.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.