Totalt fångades 229 758 fortkörare på de automatiska fartkamerornas bilder under 2012. Av dem var det cirka 200 000 som ansågs vara utredningsbara och resten föll bort på grund av att vissa bilar till exempel har för smutsiga vindrutor, har solskydden nedfällda eller på grund av att väderförhållandena har ställt till det.
67 000 fortkörningsböter utfärdades och det motsvarar 23 procent fler än det antal som utfärdades under 2011.
Polisen menar att förbättrad teknik är orsaken till att fler har kunnat bötfällas.
– Vi har fått stabilare system men det mest avgörande är förbättrad bildkvalitet som gör det enklare att identifiera förarna, säger Anders Drugge, chef för Rikspolisstyrelsens enhet för automatisk trafiksäkerhetskontroll, till TT.
Diskutera: Vad tycker du om att fler åker fast i fartkameror?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Nu är det ju inte bara så mycket effektivare teknik som påverkar, utan hur stor del av tiden som kamerorna är aktiva.
Låter man kamerorna stå på 24/7 så lär det rassla på betydligt mer än nu.
Mitt tomteskägg har betalat sig många gånger om.
Mer friska pengar till statskassan. Det är positivt.
Hemmavid finns det en kamera på en 40-sträcka, där kör det inte många bilar nattetid och knappast några fotgängare, undrar varför de satte en kamera just där?
Där har då inte skett några olyckor innan kameran kom dit.
Men, den är lätt att missa när man kommer ensam i mörkret.
Konstigt att någon vill betala minst 1000 kr när det finns en varningsskylt före varje kamera och det är så enkelt som att fälla ner solskyddet eller sänka farten.
Några säger att det räcker med att styra vänster till den mötande körbanan.
Varför är det bara 67 000 som får böter av 200 000 utredningsbara fortkörare.
Ja en del gör vad som helst för att få köra fortare, blev om körd strax före en kamera och när han upptäckte den så styrde han vänster över på motsatta körbanan mötande trafik fick styra över på vägrenen.
Hur tänker man om man är redo att orsaka en olycka bara för att undvika risken att åka fast för fortkörning? Är den där fortkörningen verkligen så mycket värd?
De där kamerorna ställer till mycket, inte minst miljömässigt, vilket myndigheter medvetet förtränger.
Så länge dessa fartkameror genererar en god inkomst så kommer de att finnas kvar och högst troligt att bli fler oavsett hur bra eller dåliga de är för mijön.
Övervakningssamhället kommer att breda ut sig på sikt, det är jag säker på.
Kamerorna kanske försvinner den dagen man kan ha koll på hastigheten i varje bil via gps eller annan utrustning som då blir ett krav från försäkringsbolagen och om man inte accepterar detta så blir det skyhöga försäkringskostnader. Om du t.ex. kört för fort och orsakat en olycka kanske du inte får någon ersättning alls. Detta ligger kanske en bit in i framtiden men jag tror det kommer.
Du har nog rätt Hacken.. men jag hoppas att det dröjer ett tag ännu även om storebrorsmentaliteten hos våra politiker tilltar alltmer.
På gott och ont.
Nu har man ett nytt lagförslag som innebär att allt fler kameror för offentlig övervakning ska tillåtas, Stockholm blir som London.
När det gäller trafikövervakning via GPS är det ju ingen omöjlighet, tekniken finns ju och att tvinga fram ett lagförslag att alla måste ha GPS-mottagare/sändare kopplade till en övervakningscentral kommer att medföra en del diskussioner och protester, men dessa tystnar snart.
Just ett sådant här övervakningssystem används sedan flera år inom Marinen.
Det gav en del protester i början när inte grabbarna sommartid kunde smita undan i en skyddad vik och ta ett dopp och skylla på maskinproblem.
Men det ordnade sig, man hittar alltid nya tricks.....:o)
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.