BMW har visat upp en ansiktslyft version av 5-serien som bland annat får en del designförändringar i fronten och några efterlängtade tekniknyheter.
Men den kanske viktigaste nyheten är att BMW 5-serie nu finns i betydligt fler laddhybridutföranden.
Dagens BMW 530e finns kvar men säljs nu även som kombi och med fyrhjulsdrift. Det kan säkert locka en hel del svenska tjänstebilister som saknat den kombinationen.
Dessutom införs i höst en helt ny laddhybridversion i form av BMW 545e. Istället för en fyrcylindrig turbomotor som i 530e har 545e en sexcylindrig turbomotor. Drivlinan ger totalt 394 hästkrafter och 600 Nm.
Läs också: Nu ska BMW tvinga laddhybriderna att köra på el i miljözonerna
Enbart som sedan
Nu släpper BMW några nya detaljer om toppversionen bland de laddbara 5-seriemodellerna. BMW 545e får fyrhjulsdrift som standard men kommer i nuläget enbart som sedan – kombiköpare får alltså hålla tillgodo med den billigare och svagare 530e.
BMW 545e xDrive klarar 0–100 km/tim på 4,7 sekunder vilket är 1,2 sekunder snabbare än 530e. Det är också nästan lika kvickt som den starkaste dieselversionen, BMW 540d, med 340 hästkrafter.
Drivlinan är densamma som i suven X5 xDrive45e, men den har ett större batteripaket och klarar hela 9,7 mil på eldrift enligt WLTP-körcykeln. BMW 545e får nöja sig med som mest 5,7 mil, något kortare än BMW 530e.
Som i de flesta laddhybrider finns olika körlägen, bland annat ett för att maximera körningen på eldrift. BMW ska också införa geografiska så kallade ”eDrive-zoner”, till exempel i olika miljözoner i storstäder, där bilen i så stor utsträckning som möjligt kör på el.
Läs också: Officiell: BMW 5-serie uppdateras – här är alla nyheter
Modell | Förbrukning | Räckvidd | Pris |
BMW 530e Sedan | 1,7–1,8 | 62–67 | 545 000:– |
BMW 530e xDrive Sedan | 2,0–2,1 | 56–58 | 568 000:– |
BMW 530e Touring | 1,9–2,1 | i u | i u |
BMW 530e xDrive Touring | 2,1–2,3 | i u | i u |
BMW 545e xDrive Sedan | 2,1–2,4 | 54-57 | i u |
Förbrukningen anges i l/100 km och räckvidden i kilometer. Båda är enligt WLTP-körcykeln.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Förbruknings siffrorna verkar väl låga.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.