Nästa artikel
Fler återkallade körkort
Nyheter

Fler återkallade körkort

Publicerad 15 februari 2019
Under 2018 beslutade Transportstyrelsen att återkalla 34.617 körkort. Det är en ökning med 5,8 procent jämfört med året innan.
Transportstyrelsen använder sig av åtta olika återkallelsegrunder när de bestämmer sig för att dra in körkort. Den allra vanliga orsaken att återkalla körkort under 2018 var – precis som året innan –  att föraren gjort en väsentlig överträdelse, vanligen fortkörning. Men under denna kategori faller också att köra mot rött in, liksom om personen ertappats med att ha rattsurfat. 

Körkort som dragits in av medicinska skäl ökade med drygt 500 stycken i fjol jämfört med 2017 och det skedde också fler återkallelser på grund av rattfylleri eller att föraren inte lämnat läkarintyg eller bevis om godkänt förarprov. 

2018 bestämde sig Transportstyrelsen för att satsa mer på att i förebyggande syfte dela ut varningar till bilister som begått trafikbrott. Sammanlagt utfärdades 9.426 varningar 2018, en ökning med 142 procent jämfört med året innan. 

– Vår förhoppning är att varningarna ska ha en förebyggande effekt, att man som bilist får insikt om att man riskerar körkortet och därför avstår från att fortsätta bryta mot trafikreglerna. Det är för tidigt att dra slutsatser kring ett utökat varnande men målet är naturligtvis att få ner olyckstalen i trafiken, säger Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam.

Diskutera: Tror du att antalet indragna körkort kommer att fortsätta öka?
 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2019-02-15 10:04
L. Mäkinen

Indragningarna borde öka med tanke på hur folk kör...
Vilka olika situationer handlar det om vid "Grund 8"? Är det högre behörigheter det handlar om eller nåt annat?

#2 • Uppdaterat: 2019-02-15 10:14
Patrik Österberg

Kan det vara så att nummer 8 är sådana som fått körkortet återkallat från sin läkare.
Transportstyrelsen utreder och sedan behövs ett läkarintyg eller godkänt förarprov för att det skall behållas.

#3 • Uppdaterat: 2019-02-15 10:28
Mattse

Överträdelserna i trafiken ökar mer och mer för varje dag. I stort sett alla ligger över hastighetsgränserna och allt fler börjar strunta i rödljus och stopplikt. Allt fler kör olovligt och saknar helt körkort och trafikutbildning.

Men för att fler återkallelser ska ske krävs det mer övervakning och polisiär närvaro i trafiken, och än så länge lyser den med sin frånvaro. Vi får se ifall den nya budgeten får ut fler poliser i trafiken eller om pengarna enbart går till skrivbordsutredare av gängskjutningar.

Ett orosmoln med ökad polisiär närvaro i trafiken blir om trafikverkligheten uppdagas i sin helhet i statistiken. För tillfället när enbart 1 av 10 förseelser rapporteras är trafikbrotten inte ett så stort och allvarligt problem för politikerna. Men skulle samtliga trafikbrott rapporteras skulle verkligheten komma ikapp politikerna och det skulle bli kaos och Sverige skulle ses som ett helt laglöst land från utsidan. Nu vågar de inte ens släppa på full övervakning från samtliga fartkameror, utan skyller på att det blir för mycket ”administrativt arbete” om alla är igång samtidigt.

Och dessa varningar istället för böter? Vad är det för larv? Att skicka signalen ”Aja baja du har varit olydig” istället för att ge en bot på några 1000 kr förstärker bara bilden av polisens/politiknas flathet att inte våga ta tag i problemen på allvar.

#4 • Uppdaterat: 2019-02-15 12:33
Styggavargen

Jag vill se fler polisbilar ute i trafiken... minns inte när jag såg någon sist? Men jag håller med Mattse, det körs väldigt slarvigt ute på vägarna, trafikregler följs inte och hastigheterna är ofta höga. Det sker väldigt många kollisioner pga avståndet... ganska onödigt i många fall om bara fler kunde se till att hålla rätt avstånd.

#5 • Uppdaterat: 2019-02-15 20:56
Johnna

Definitivt behövs mer synlig polis i trafiken och fler kontroller.
Jag fattar inte heller vitsen med att varna för fartkameror med skyltar, ha dem dolda istället.

#6 • Uppdaterat: 2019-02-15 22:29
adzam

en del fortsätter nog köra då risken att åka fast igen är minimal. man sköter sig dom månader man är utan lapp å kör korrekt.

#7 • Uppdaterat: 2019-02-16 10:08
Bilräven

Politikerna vill snart dra in alla körkort, för att nå sin noll-vision..
Bättre utbildning av fordonsförare, cyklister samt gående ger bättre resultat än förbud, är min övertygelse.

#8 • Uppdaterat: 2019-02-16 10:25
Patrik Österberg

Absolut sedan behövs naturlig avgång från manliga gamla förare som inte kan köra längre.
Unga som kör ihjäl sig själva.
Osv osv... Seriöst så kommer det ta tid, jag tvivlar dock på om det går att få rätsida på detta. Folk är sig själv närmast, deras tid är viktigare än andras liv.
Om dom kan böja och tänja på reglerna så får man det.
Mobila fartkameror, tydligare regler och bättre utbildning och ett stort förstoringsglas åt taxiförare.

#9 • Uppdaterat: 2019-02-16 20:58
Bo Håkansson

Patrik Österberg
Vilket snack om ” naturlig avgång” Menar du äldre så är du ute och cyklar rejält.
Medicinska själ är oftast just medicinska själ. Kan vara diabetes osv.
Ta dig en sväng på E4 eller inne i storstaden. Alla dessa BMW - Audi - Mercedes som kör som galningar. Krockar - surfar på mobilen osv. Dom är fan ta mig inte gamla.
Många har knappt fyllt körkort ( kanske inte ens har ett). Bilen är en potensförlängare och skall inge ”respekt” - som dom själva säger.
Där har du 99% av Åtalsgrunderna.
Nu generaliserar jag en del - men mycket stämmer - tyvärr.

#a • Uppdaterat: 2019-02-17 09:05
Patrik Österberg

Som jag skrev gamla och unga som inte kan köra är dom som orsakar med olyckor i trafiken enligt statistiken. Äldre dock nästan endast singel olyckor medans unga blir flerbils krockar. Medicinska skäll... Ja det finns men fortfarande är det en klick dom kör ändå. Alla som borde ha medicinska skäll men inte fått det eftersom dom inte besöker läkaren finns också en hel del.

Sedan har du mobilsurfandet som jag inte ens tänkt på.... Tyvärr alltför många håller på med det ännu.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.