Nästa artikel
Fler än 50 000 Kia i Sverige
Nyheter

Fler än 50 000 Kia i Sverige

Publicerad 28 april 2011 (uppdaterad 28 april 2011)
Nyligen passerades 50 000 sålda Kia-bilar på den svenska marknaden. Sju år har gått sedan Kia Motors Sweden etablerades.

När det nya företaget startade 2004 hade Kia haft ett rekordår och marknadsandelen låg på 0,55 %. Sedan dess har Kia mer än tiodubblat sin försäljning och marknadsandelen 2010 var 4,60 % då 13 239 nya Kia-bilar registrerades vilket innebar en ökning med ca 4000 bilar jämfört med 2009.

Det är många samverkande orsaker som gjort att Kia har vuxit så snabbt säger Peter Himmer, vd för Kia Motors Sweden.

– Naturligtvis är dagens modellprogram något helt annat än vad som erbjöds 2004 och en annan mycket viktig orsak är att vårt återförsäljarnät har genomgått en total omvandling. Vi finns idag representerade över hela landet och övervägande med fullserviceanläggningar.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-04-28 18:56
Gert Andersson (ej verifierad)

Kia har sina brister och har fortfarande en bit kvar till japankvalitet om de någonsin kommer att bli så bra.

Men kanske ett vettig begköp ändå. Då det är en billig bil som samtidigt räknas lite som ett uddamärke och det finns många begagnade gör att detta lär bli ett billigt begagnatköp. Börje instämmer.

Däremot kommer detta drabba nybilsköparna negativt...

Därför blifva min nästa nya bil en japansk bil.

#2 • Uppdaterat: 2011-04-28 21:18
toni-

Min nya bil blev en Kia Ceed Kombi -11 och jag ångrar det inte en sekund. Mer prisvärd bil går inte att hitta, jag är ledsen Gert.

#3 • Uppdaterat: 2011-04-28 21:52
pope

Samma här Kia Ceed SW CRDI -11 är väldigt nöjd.
Drar så lite bränsle att jag får köra lite extra så staten inte förlorar skatt.

#4 • Uppdaterat: 2011-04-28 21:56
Rustan Werling

Bra att du ansvar pope :)

#5 • Uppdaterat: 2011-04-28 22:36
Hälsingen

Re: Gert Andersson.
Tråkigt för dig Gert att du inte har råd att köpa en riktig bil = europeisk.... Oavsett vilket europeiskt bilmärke du köper så kommer du att vara på lägst en japansk nivå, exempelvis så motsvarar ju Toyota det europeiska bilmärket SEAT i kvalitet och prestanda... Grattis!

#6 • Uppdaterat: 2011-04-30 01:48
Roger Skagerström

Pope: Haha ;-)

Hälsingen: Då det är ungefär samma skit i Audi som i Seat så kan man jämställa Audi med Toyota alltså? ;) Eller? Det här kan man tvista om in i oändlighet men tror du på fullaste allvar att bara för att en bil kommer från Europa så är den bättre? Ska vi generalisera lite?

Vi har Italienarna. Ett land som kan få det mesta att bli vackert. Om det sen fungerar eller inte är inte lika säkert. Har något som kommit från Italien någonsin fått en stämpel som "kvalitativt" eller "driftsäkert"?

Spanjorerna är inte så mycket bättre. Lite liknande filosofi som Italienarna. Min tes - lita inte på en produkt som troligen skruvats ihop av folk som dricker en halv flaska rioja till frukost.

Tyskarna (förutom Opel och VW) gör dyra och rätt bra bilar, det kan ingen ta ifrån dom. Men de är så JÄVLA dyra att det vore skandal om de inte vore bra. Att ta en halv miljon för en vettigt utrustad mellanklasskombi är helt enkelt inte normalt. Att ifrågasätta någon för att denne INTE har köpt en sådan är att vara på tunn is. Tvärt om däremot, det är inte lika långsökt. Då dessa dyra märken inte lever upp till sitt pris kvalitetsmässigt. VW och Opel får stå för det sunda förnuftet. VW är tysklands Volvo. Lagom dyra bilar som är lagom halvtrista och lagom dyra för lagom rika människor. Med samma inte jätteklockrena kvalitet som Audi. Opel ... hört att de är skit, hört att de ryckt upp sig... Vet inte? For har vi med ja. De är det enda Europeiska märket förutom Skoda som kan mäta sig med Japanerna i bil för pengarna. Ford faller dock på kvalitetsmållinjen och bryter båda benen.

Sen har vi Sverige. Landet lagom. Som bygger lagom dyra bilar som är lagom lyxiga för lika lagom rika människor som VW. Lider dock lika mycket av kvalitetsproblem som de flesta andra Europabilar.

Frankrike? Ska jag ens börja? Nej jag gör inte det. Men jag tror det är lite rödvinsvarning på dom med.

Britter har vi sen. De lyckas ibland få till det. Men utöver Jaguar så har de bara två bilmodeller (nu far jag med osanning, men vad gör man inte för att generalisera?) i produktion. Lotus Elise/Exige/vad de nu väljer att kalla den för dagen och Aston DB9/Virage/V8/DBS/whatever. Många brittiska bilar ser ut som om de var byggda i en lada. Av en inte så händig person. Det sista jag skulle kalla en brittisk bil är en kvalitetsbil. Kalla det hantverk, kalla det tradition, kalla det vad du vill. Men ett kvalitetsbygge är det INTE. Just det Land Rover har vi ju. En bil som jag tror är den absolut sista bil jag skulle välja om jag skulle ut på rovdjurssafari. Har större chans att överleva i en Suzuki Ignis SUV, så till vida att Assistanskåren inte skickar bergare eller mekaniker till Serengeti.

Sen finns det väl inte så många bilbyggarländer kvar i Europa. Skoda minns jag inte om det var Tjeckien eller nåt.. De går fria från anklagelser i min bok. Holländarna försöker ju bygga lite bilar men det går ju som det går, dock har de inget inhemskt märke förutom konstiga busskarrosserior med namn innehållandes för många vokaler.

Så det som är kvar som inte går att ifrågasätta på ett eller annat sätt är Skoda och Magna-Steyr (Merca G-klass) från Österriske (vet inte om de gör den fysiskt fortfarande, men det var de som tog fram den en gång i tiden iallafall). De enda som tillverkar bilar som lever upp till sina förväntningar.

Japanerna är inte fläckfria. Men kom för fasen inte och tro att bara för att det står Made in Germany om man vänder på bilen så skulle den vara så mycket bättre. En egenskap som för övrigt verkar vara speciellt frekvent hos BMW-ägare. Måste de slå sig för bröstet för att intala sig själva att JA den här lilla fjutt-BMW 120'n för 400 000 var värd pengarna! Eller att försöka intala sig att en liten trång mellanklassare för en halv miljon är försvarbart?

Jag gillar också BMW. Men om jag tänker på hur mycket extra den kostar och vad jag får för pengarna (lägre bensinförbrukning, sämre driftsäkerhet, större amorteringar, högre försäkring och bakhjulsdrift) så kan jag inte se hur det skulle kunna vara värt 200 000 kr extra utöver den bil jag har nu.

Tyck gärna om bilarna, men som sagt - tro för fan inte att du är en bättre människa för att du har råd med dom.

#7 • Uppdaterat: 2011-04-30 16:08
Gert Andersson (ej verifierad)

Någon mer än jag som skrattar åt när Hälsingen gör bort sig?

#8 • Uppdaterat: 2011-04-30 22:42
saabnisse

Jag minns att just Toyota sa att deras största hot kom från koreanerna.
Och då måste det väl vara Huyndai och Kia, för inte menade de väl Chevrolet?

#9 • Uppdaterat: 2011-05-01 13:48
Peter i Sydney

KIAs syster Hyundai är världens snabbast växande biltillverkare och den enda biltillverkaren i världen som har eget stålverk. Man kommer att inom 5 år gå förbi Toyota som världens största biltillverkare. Vad kvaliteten beträffar så var Hyundai USAs felfriaste bil 2009. Vi har 4 st Hyundai i vår familj och har inte haft ett enda problem hittills i alla fall.

#a • Uppdaterat: 2011-05-01 19:44
Hälsingen

Roger S!
Du har i ditt rätt fåniga inlägg lyckats påvisa hur dåligt insatt du är i vår moderna bilvärld.... Din text är inte ens värd att kommentera. Du får gärna köpa billiga och dåliga bilar för min del, men tro inte att du får mer än vad du betalar för. Att jämföra en korensk bil med någon som helst europeisk är bara fånigt. F.ö vill jag uppmana dig och Gert att sätta er in i vilka fantastiska vägvagnar som idag byggs i bl.a. Tyskland, Sverige, Frankrike och GB. Visst, de kostar en del, men då åker man ju fint också. Att köpa Kia är ju som att köpa en mopedbil.....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.