Precis som Volvo häromåret blir Fisker – bilmärket som grundades 2007 av danske bildesignern Henrik Fisker och 2011 började sälja hybridsportbilen Karma – kinesiskt.
Fisker gick i konkurs i höstas på grund av ekonomiska bekymmer, men nu säljs konkursboet till kinesiska bildelsföretaget Wanxiang för nästan en miljard kronor.
Hur bilmärkets framtid kommer att se ut är dock oklart. Grundaren Henrik Fisker har hoppat av och det återstår att se var produktionen ska ske. Tidigare byggdes modellen Karma på kontrakt av Valmet Automotive i finska Nystad.
2012 började 403 hästkrafter starka laddhybriden Karma säljas i Sverige. Då var priset ungefär en miljon kronor för bilen som kan köras upp till åtta mil på el.
Diskutera: Överlever Fisker som bilmärke?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kommer kineserna att äga alla bilmärken så småningom?
Stor risk för det tror jag! Möjligen hamnar ytterligare några i Indien!
// Krister
Det är lungnt!
När Kina köpt upp alla företag kommer de snart att märka att det är betydligt billigare att lägga ut tillverkning i låglöneländer som Sverige!
Letade förgäves efter gillaknappen under saabnisses kommentar.
På sätt och vis otroligt att någon vill äga Fisker.
Fast folk som äter "allt", kan nog äga "allt".
@Roy
Du skulle ju kunna köra en sammanfattning och skriva att du gillar saabnisses inlägg.........
Det tar ju iofs ett tag att tjäna in en miljard kronor, så tror inte vi kommer se ett rejält prisdropp på denna bilen bara för den tillverkas i kina.
Men spontant, vad hade Fisker som inte Tesla har, eller tvärtom, vad har Tesla som inte Fisker har?
Varför gick det bra för Tesla men inte Fisker?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.