Uppstickaren Fisker, som börjat sälja elbilen Ocean i Sverige, visar en förlust för tredje kvartalet på 975 miljoner kronor. Med tanke på att Fisker bara levererade knappt 1 100 bilar under perioden blev förlusten per bil över 880 000 kronor.
Fisker uppger att leveranserna ökade mot slutet av kvartalet och företagets vd Henrik Fisker är optimistisk – i oktober levererades fler bilar än under hela tredje kvartalet. Mot slutet av året hoppas Fisker kunna leverera 300 bilar per dag.
– Vi skalar snabbt upp vår infrastruktur för att kunna hantera ännu högre leveransvolymer av vår klassledande produkt till våra lojala kunder, säger han i ett uttalande.
”Vi kan lansera dem på marknaden snabbt, vi behöver bara kapaciteten”
Fisker fick skjuta upp presentationen av kvartalsrapporten eftersom finanschefen av oklar anledning lämnat sitt jobb. Även teknikchefen har lämnat bolaget av ”personliga skäl”.
Fisker har nyligen sänkt priserna på flera versioner av elbilen Ocean, och köpare som redan lagt en order ska få pengar tillbaka. Bilen byggs av kontraktstillverkaren Magna i Österrike.
Näst på tur står pickupen Alaska och den mindre crossovern Pear som båda ska börja byggas 2025. Nu förhandlar Fisker med fem traditionella biltillverkare för att kunna sätta modellerna i serieproduktion.
– Vi har två bilar som är nästan klara. Vi kan lansera dem på marknaden snabbt, vi behöver bara kapaciteten, säger Henrik Fisker till Reuters.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.