Henrik Fisker blåser nytt liv i sitt företag.
Lovar elbil med världens längsta räckvidd: "Marknaden är redo nu".
Entreprenören och världskända bildesignern Henrik Fisker ska återigen blåsa liv i bilmärket han döpt efter sig själv. Första fordonet planeras bli en premiumbil och ska presenteras någon gång under andra halvan av 2017.
Henrik Fisker är mannen bakom Aston Martin DB9 och V8 Vantage, samt BMW Z8. Genom sitt egna företag släppte han 2012 sportbilen Karma. Men affärerna gick dåligt och i februari 2014 gick Fisker Automotive i konkurs. Delar av det köptes upp av kinesiska Wanxiang Group, vilka planerar att släppa en lyxhybrid sommaren 2017 under namnet Revero. Namnrättigheterna behöll Fisker i konkursen och nu är det alltså dags för nytändning.
Dessutom har det startats en speciell batteridivision, Fisker Nanotech, som ska ta fram ett unikt batteri. Fisker specifierar inte hur lång räckvidden kommer bli, däremot uppger man att den kommer att vara bäst i världen.
– Både teknologin och marknaden är mer redo nu än när vi först startade som pionjärer i elbilsindustrin och vårt nya fordon kommer att bli den mest innovativa och nydanande elektriska bil som någonsin skapats, säger Henrik Fisker i ett pressemeddelande på Fiskers nya hemsida. Där visas också en skiss på vad som antagligen är silhuetten på bilen som ska presenteras nästa år.
Om det går väl för det första fordonet ska Fisker introducera en elbil för massorna, likt Tesla gjorde med Model 3.
Diskutera: Tror du att Fisker kommer att lyckas denna gång?
Henrik Fisker är mannen bakom Aston Martin DB9 och V8 Vantage, samt BMW Z8. Genom sitt egna företag släppte han 2012 sportbilen Karma. Men affärerna gick dåligt och i februari 2014 gick Fisker Automotive i konkurs. Delar av det köptes upp av kinesiska Wanxiang Group, vilka planerar att släppa en lyxhybrid sommaren 2017 under namnet Revero. Namnrättigheterna behöll Fisker i konkursen och nu är det alltså dags för nytändning.
Dessutom har det startats en speciell batteridivision, Fisker Nanotech, som ska ta fram ett unikt batteri. Fisker specifierar inte hur lång räckvidden kommer bli, däremot uppger man att den kommer att vara bäst i världen.
– Både teknologin och marknaden är mer redo nu än när vi först startade som pionjärer i elbilsindustrin och vårt nya fordon kommer att bli den mest innovativa och nydanande elektriska bil som någonsin skapats, säger Henrik Fisker i ett pressemeddelande på Fiskers nya hemsida. Där visas också en skiss på vad som antagligen är silhuetten på bilen som ska presenteras nästa år.
Om det går väl för det första fordonet ska Fisker introducera en elbil för massorna, likt Tesla gjorde med Model 3.
Diskutera: Tror du att Fisker kommer att lyckas denna gång?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Han tjänade kanske inte tillräckligt på förra konkursen, så nu är det dags för ett nytt försök.
Han har ju redan kopierat Elon Musk en gång och misslyckats, varför ska han lyckas nu?
Tobo, för att tjäna på nästa kk.
Friskt vågat, hälften vunnet... Designa bilar kan han ju i alla fall...
Sigge, det är något du bör fråga experterna om, det finns åtskilliga bra sätt.
Ett är att kränga tillräckligt med aktier, ett annat att övertala täta investerare att placera sina mynt i ett absolut säkert objekt.
Hoppsan, vi måste nog begära oss i kk, vi har råkat ut för några helt oförutsägbara händelser!
Oj då! Så det kan bli.
Henrik Fisker är en Dansk designerpajjas. Han var det då och han är det än idag. Han kommer inte att lyckas för att han kan nästan inget om teknik. Han trodde allt gick att sälja med mördande reklam och fina ytor.. Det gick ju nästan.. bara att Karman var en dyr skräphög. Sen kan man ju diskutera om bilen var vacker eller inte. Personligen tycker jag att det var en av de fulaste performance-skapelsena någonsin. Vissa bilder ser fina ut, men bilen gör sig inte i verkligheten.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.