I september avslöjades de 38 bilmodeller som tävlar om att bli Årets Bil i Europa. Vinnaren presenteras på våren, vanligtvis i samband med bilsalongen i Genève, och förra året stod Peugeot 208 som vinnare före Tesla Model 3.
Nu har juryn, där bland andra Tommy Wahlström från Vi Bilägare ingår, kommit överens om sju finalister. Det kan noteras att varken Mercedes S-klass, vätgasbilen Toyota Mirai, Honda e, Polestar 2 och Volkswagen Golf gick vidare.
I senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast (som du även kan lyssna på i spelaren här ovan) diskuterar redaktionen de sju finalisterna. Volvos eldrivna storsatsning Polestar 2 är alltså inte med bland kandidaterna till Årets Bil i Europa.
– Jag trodde absolut den skulle vara med. Och även Hondas lilla elbil. Mazda MX-30 och Honda Jazz är inte heller med, säger Tommy Wahlström.
Han får medhåll av Nils Svärd som tycker synd om Honda.
– De har varit på dekis ett tag. Men både Honda e och Jazz är verkligen produkter där de tagit ett stort steg framåt. De kommer dock samma år och har kanske snott röster från varandra. Det är sällan man ser en sådan formtopp som Honda har i år.
Finalisterna är…
Citroën C4 som presenterats i helt ny generation och även ska säljas som elbil. Modellen har fått ett annorlunda designspråk och lite mer ”crossoverstuk” än den utgående modellen. Den har även fortsatt fokus på komfort.
Cupra Formentor är en av de första modellerna att presenteras för Seats prestandamärke – en sorts blandning mellan halvkombi och coupésuv som känns påkostad. Kommer senare som laddhybrid.
Det är 13 år sedan Fiat 500 väcktes till liv, och nu kommer en helt ny generation. Den kommer enbart med eldrift i flera olika utföranden.
Land Rover Defender är ett klassiskt modellnamn där många entusiaster var tveksamma till vad märket skulle göra för att uppdatera modellen när den uråldriga föregångaren togs ur produktion. Nykomlingen har praktiska terrängdetaljer, imponerande offroadförmåga och kommer som laddhybrid.
Skoda Octavia är nästa finalist och den nya modellen bjuder som vanligt på stora utrymmen, praktisk design och en rimlig prislapp. Kommer som laddhybrid i två olika utföranden, men även med gasdrift, som upphöjd ”Scout” och i flera prestandautföranden.
Toyota Yaris har letat sig in både som finalist i Årets Bil och i Vi Bilägares långteststall. Den lilla småbilen har fått en fräckare design och ett modernare hybridsystem med trecylindrig bensinmotor. I vårt test avslöjades dock tveksamheter i undanmanöverprovet.
Volkswagen ID 3 är resultatet av en enorm satsning på eldrift. Halvkombimodellen blev december månads populäraste bil i Sverige, före Volvo, och modellen lockar med mycket räckvidd för pengarna. De första exemplaren har dock råkat ut för allvarliga buggar som retar upp ägarna.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.