Sju finalister klara att drabba samman om titeln Årets bil 2015.
Nu har domslutet efter första omröstningen summerats och sju finalister valts ut. Rösta på den bil du tycker förtjänar att vinna.
Av totalt 31 nya bilar står nu sju kvar efter ett första domslut från juryn bestående av 58 europeiska motorjournalister. Dessa modeller fightas nu om titeln Årets bil 2015:
BMW 2-serie Active Tourer
Citroën C4 Cactus
Ford Mondeo
Mercedes-Benz C-klass
Nissan Qashqai
Renault Twingo
Volkswagen Passat
Den slutgiltiga vinnaren presenteras den andra mars under bilsalongen i Geneve.
BMW 2-serie Active Tourer
Citroën C4 Cactus
Ford Mondeo
Mercedes-Benz C-klass
Nissan Qashqai
Renault Twingo
Volkswagen Passat
Den slutgiltiga vinnaren presenteras den andra mars under bilsalongen i Geneve.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Frågan är om nån av dessa uppfyller kraven för Årets Bil...
"Bilen ska bedömas enligt följande kriterier: design, komfort, säkerhet, ekonomi, köregenskaper, prestanda, funktion, miljöhänsyn, körglädje och pris. Teknisk innovation och värde för pengarna är särskilt viktiga punkter att beakta."
"Teknisk innovation" ? Tja - kanske hjälpen att backa med släpvagn som finns hos Passat men annars är det väl frågan om nån av dessa har nån direkt "Teknisk innovation" - vilket kanske också kan tolkas som att förhållandevis ny (och dyr) teknik skulle ha "hittat ner" i mindre/billigare bilar men även det lyser väl med sin frånvaro i detta startfält...
Bara tråkiga bilar, inte värt att rösta på, som Pi frågar sig, var finns nytänkandet ?
En kommentar har redigerats då den innehöll personangrepp. Respektera varandras åsikter och håll er till diskussionsreglerna. http://www.vibilagare.se/community/forumregler
Tyvärr så måste jag nog hålla med majoriteten av kommentarerna här.
Är det någon bil av detta gänget som platsar som årets bil?
Cactus, Twingo och Passat, visst alla "nya" bilar men så värst innovativa är dom knappast.
Är det någon av dessa så är det väl isåfall Cactus med sina innovativa sidoskydd och lite nytänk rörande interiör osv.
Jag saknar e-tron/golf GTE, Tesla, Passat Hybrid osv.
Känns som ett mellanår i årets bil, inga stora nyheter i hela startfältet i år. Hade gärna sett flera elbilar. La min röst på Mercedes C-klass, tycker att Mercedes har fått till en fin balans mellan roliga köregenskaper och bra fjädringskomfort.
Röstade på Twingon ja. Motorn bak och RWD i en sån liten bil är sensationellt sett till det övriga utbudet där. Som inte erbjuder något intressant överhuvudtaget.
Ja och nu blir det kanske tvåtaktsmotor i Twingon också :o).
De flesta av årets finalister är säkert bra bilar. Jag håller dock med Roger om att Twingon är den enda som verkar spännande.
Jag håller också med Roger, röstade på Twingon då den känns mest spännande och är byggd efter ett koncept som ingen annan tillverkare vågat prova på på ett antal decennier. Synd bara att den inte kommer till Sverige (?).
Skulle gärna höra Reverend Benny utveckla varför han säger att den inte är innovativ samtidigt som han ger Cactus beröm för lite nytänkande kring interiör och air bumps?
Nåja - småbil med bakhjulsdrift har ju funnits på marknaden under många år i form av Smart så nåt direkt nytänkande är ju inte heller detta. Så mitt första intryck består - årets startfält är nog det tunnaste på många år.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.