Nästa artikel
Fiat Sedici kommer till Sverige
Nyheter

Fiat Sedici kommer till Sverige

Publicerad 24 oktober 2012 (uppdaterad 19 november 2012)
I höst lanseras fyrhjulsdrivna Fiat Sedici i Sverige. Modellen är i stort sett identisk med japanska syskonbilen Suzuki SX4.

Sedici introducerades redan 2006, men först nu väljer Fiats svenska generalagent att importera modellen till Sverige. Ändå är bilen inte helt okänd på våra breddgrader, konstruktionen är nämligen identisk med en annan kompakt crossover, Suzuki SX4.

Sedici och SX4 byggs parallellt i Suzukis fabrik i Ungern. Fiat står för dieselmotorn och formgivningen från Italdesign, medan Suzuki bidrar med bensinmotor, fyrhjulsdrift och växellåda. Det som skiljer bilarna åt är en del märkestypisk design.

Modellen ansluter sig till den inte alltför stora skaran av lite mindre fyrhjulsdrivna bilar. Namnet Sedici betyder för övrigt ”16” på italienska. En beteckning för fyrhjulsdrift är som bekant 4X4 och fyra multiplicerat med fyra blir just 16.

Via en knapp mellan framstolarna kan föraren välja mellan framhjulsdrift (2WD), automatiskt inkopplad fyrhjulsdrift (Auto) eller permanent fyrhjulsdrivning (Lock). I det automatiska läget fördelar systemet drivkraften till bakhjulen vid behov.

Två motoralternativ står till buds och det är samma maskiner som Suzuki erbjuder till SX4. Den turboladdade tvålitersdieseln på 135 hästar är utvecklad av Fiat. Förbrukningen anges till 5,3 l/100 km och CO2-utsläppet till 139 g/km. Sexväxlad manuell låda är det som gäller.

Bensinmotorn från Suzuki har en volym på 1,6 liter och utvecklar 120 hästkrafter. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 6,5 l/100km och CO2-utsläppet anges till 149 g/km. Motorn levererar kraften till hjulen via en femväxlad manuell låda.

Priserna för Sedici med bensinmotor börjar från 149 990 kronor. Dieselvarianten säljs endast i ett dyrare utförande och kostar från 192 990 kronor.

Diskutera: Vad tycker du om Fiat Sedici?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2012-10-24 13:39
Raphael

Mistro, Sedici är fortfarande en bra bil med hög kvalitet och botade barnsjukdomar. 6 år på marknaden är ingen ålder för en bilmodell, räkna det som medelålder. Ja Suzuki arbetar på en ny modell men det gör faktiskt också Fiat! Och om du tycker SX4 / Sedici är för dyr så varsågod att köpa en annan 4-hjulsdriven småbil med godkända off-road egenskaper. Det lär finnas rätt många konkurrenter har jag hört...

Fiat 500 X är en något större och mer exklusiv bil än Sedicin och den visas hösten 2013 som 2014 års modell, men Sedicin kommer ändå finnas kvar på marknaden några år som ett lågpris alternativ till 500 X som kommer att kosta mer. Och Panda 4x4 är ju en mindre bil. Sedici fyller utrymmet mellan Panda och 500 X och kommer säkert hitta några kunder för den som söker en 4-hjulsdriven småbil med hög markfrigång och stark diesel och som vill ha lite mer rymd än minsta småbilsklassen (Panda) kan erbjuda.

#9 • Uppdaterat: 2012-10-24 13:47
Raphael

Jämför man Kia Sorento med Fiat Freemont vinner Freemont i mina ögon, för Freemont är mer flexibel och rymligare invändigt. Dessutom har Freemont överlägsna köregenskaper i jämförelse, Fiat har verkligen trimmat chassit och inredningen är även högkvalitativ och mycket fin, sköna stolar. Sorento i jämförelse känns för mycket jeep och för lite personbil, med vevig och inexakt styrning i en klumpeduns till bil - den känns äldre än den är. Freemont känns fräsch och fin. Lika fin att köra som Seat Alhambra, faktiskt med mindre busskänsla.

#a • Uppdaterat: 2012-10-24 14:49
Mistro

Nu är det ju rätt många som klagar på Air-Twin motorn angående förbrukningen.

I testet hos Fifthgear så tog man förbrukningen ifrån färddatorn i 50km/t samt i 110km/t ( har jag för mig ) och fick då noteringen 0,56 samt 0,83l/milen.
Särskilt då oroar detta vid motorvägskörning.
Att en liten motor har svårt att orka med vid lite högre farter är knappast någon nyhet.
Hittar inget klipp på Youtube nu ifrån just det programmet men här är ett annat där man kommenterar just förbrukningen vid ca 2:20 in i klippet.
Man pratar även om att man tycker att bilen är väl dyr med just Twin-Air motorn.

http://www.youtube.com/watch?v=UoklxB9AgOM

Ljudet tycker dock många bara är charmigt och lite coolt.
Hur coolt det blir efter några mil på motorvägen är en annan fråga.

6 år är faktiskt en evighet i bilvärlden inte minst då vi betänker krocksäkerheten.
Nej det finns inte många småbilar med 4Wd men tar man hänsyn till att det rör sig om en gammal bil med en prislapp på ca 200.000kr så lär de flesta helt avstå ifrån denna finess.
Annars så finns det ett bättre alternativ i Swift 4Wd eller som du själv är inte på så kan man vänta lite och få en Panda 4x4.

Någonstans måste man kompromissa och om då bilen blir några cm längre eller kortare får ju kvitta om nu 4Wd är det viktigaste i samband med priset.
En vettigt inredd bil behöver inte vara så stor på utsidan och jag gissar att de flesta inte använder sin SX4 som familjebil i förstahand.
Om man nu ändå klarar sig med en sådan så hade man garanterat klarat sig lika bra med en Panda.
Är 4Wd viktigast så kanske en Duster är betydligt vettigare? ( på tal om lågpris )
Är den för fin så finns det ju alltid Niva också ....

Angående Sorento så är det en nyare bil än Freemont och jag kan faktiskt inte se varför man skulle välja en Freemont framför en Sorento men så är vi ju också alla olika. ( visst,..gillar man inte Jeepkänslan så...)
Gällande priset så är den fullutrustad ifrån början och jag har svårt att tänka mig att Freemont skulle ha mer utrustning än så.
Sett till priset så kostar Sorento 351.900Kr men säljs med en rabatt på 28.200Kr alltså 330.700Kr.
Ett ganska givet val om du frågar de flesta vilket också avspeglar försäljningssiffrorna.

Sammantaget så klagar jag inte på att SX4 är en dålig bil och den blir förståss inte sämre med Fiatkläder men att konsekvent klaga på att alla andra klagar över märkets ( Fiat ) brister duger inte liksom att lansera gamla modeller och kalla dem för lågprisalternativ. ( när dem inte är det )

Nu vet jag inte varför du ser en plikt i att alltid försvara Fiat men det skall ju gudarna veta att märket behöver all hjälp de kan få.
Är dock oerhört tacksam för din kunskap att se detaljer som de flesta missar men du verkar vara så hårt "präglad" utav Fiat att du kanske ibland brister i ditt omdömme?
Efter alla turer som har varit med märket och trots allt som folk anser om bilen så håller du flaggan högt.
Inte en gång har jag sett dig skriva något som är dåligt om Fiat och vad jag vet så finns ingen sådan bil. ( utan brister alltså ;)

Men jag kan ju ha fel...Fiat är underskattad,..kanske mer än vi vill tro?
Det kanske rent av är den bästa bilen utav alla och då har vi grovt gjort bort oss.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.