Sedici introducerades redan 2006, men först nu väljer Fiats svenska generalagent att importera modellen till Sverige. Ändå är bilen inte helt okänd på våra breddgrader, konstruktionen är nämligen identisk med en annan kompakt crossover, Suzuki SX4.
Sedici och SX4 byggs parallellt i Suzukis fabrik i Ungern. Fiat står för dieselmotorn och formgivningen från Italdesign, medan Suzuki bidrar med bensinmotor, fyrhjulsdrift och växellåda. Det som skiljer bilarna åt är en del märkestypisk design.
Modellen ansluter sig till den inte alltför stora skaran av lite mindre fyrhjulsdrivna bilar. Namnet Sedici betyder för övrigt ”16” på italienska. En beteckning för fyrhjulsdrift är som bekant 4X4 och fyra multiplicerat med fyra blir just 16.
Via en knapp mellan framstolarna kan föraren välja mellan framhjulsdrift (2WD), automatiskt inkopplad fyrhjulsdrift (Auto) eller permanent fyrhjulsdrivning (Lock). I det automatiska läget fördelar systemet drivkraften till bakhjulen vid behov.
Två motoralternativ står till buds och det är samma maskiner som Suzuki erbjuder till SX4. Den turboladdade tvålitersdieseln på 135 hästar är utvecklad av Fiat. Förbrukningen anges till 5,3 l/100 km och CO2-utsläppet till 139 g/km. Sexväxlad manuell låda är det som gäller.
Bensinmotorn från Suzuki har en volym på 1,6 liter och utvecklar 120 hästkrafter. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 6,5 l/100km och CO2-utsläppet anges till 149 g/km. Motorn levererar kraften till hjulen via en femväxlad manuell låda.
Priserna för Sedici med bensinmotor börjar från 149 990 kronor. Dieselvarianten säljs endast i ett dyrare utförande och kostar från 192 990 kronor.
Diskutera: Vad tycker du om Fiat Sedici?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Anledningen till att man hellre skulle välja Fiaten framför suzukin är för att ....?
Fiat fortsätter med sina "nygamla" bilar och allt för höga pris vilket tyvärr inte kommer att göra Fiats framgångar större i Sverige ...
Det hade varit intressantare att se den nya Pandan i st f denna gamla konstruktion. Man kan ju undra över hur dom tänker på deras marknadsavdelning....
Fiaten kommer i snyggare färger än Suzuki, exempelvis den lila finns inte för Suzuki. Gällande priserna så har Sedici en något lägre prisnivå än SX4. Sedici 2.0 diesel 4x4 Emotion kostar 192 400 kr. SX4 2.0 diesel 4x4 Exclusive kostar 197 200 kr. Jag håller inte med dig om att Fiats bilar kostar för mycket. Titta på Freemont som ligger på 250 000 kr för en 140 hästars diesel i en minibuss med 7 sittplatser och storlek som Ford S-Max eller VW Sharan och dessutom med en mycket riklig utrustningsnivå som standard, och talar vi 4-hjulsdrift med automatlåda så ligger den på runt 300 000 kr vilket tangerar priser för exempelvis Hyundai ix35 med diesel och automat fast Hyundai är inte 7-sitsig utan bara 5-sitsig och överlag en klart mindre bil. Utrustningsmässigt är de likvärdiga. Hyundai är dyrare än Fiat och Hyundai räknas ändå som ett lågprismärke.
Mcregor, nya Pandan kommer snart. Den introduceras som framhjulsdriven snart och nästa år kommer 4x4 modellen. 4x4 modellen är inte i full produktion än så de kan inte ta hit den för den finns inte att ta hit, men den kommer snart - troligen i mars. Nästa år kommer även Fiat 500 L Trekking med höjd markfrigång och elektronisk differentialbroms för framhjulen. Sedici är fortfarande en bra konstruktion och Fiat tar in den som ett lågprisalternativ i en större storlek än Pandan, medan de väntar på nya Fiat 500 X som kommer att bli en mer exklusiv och större bil än Sedicin och därmed kosta betydligt mer. Sedicin fyller alltså ut en lucka i modellutbudet.
Nu säljer ju många biltillverkare ut sina bilar till väldigt förmånliga priser och Fiat är inget undantag ( som för övrigt har haft "lockpriser" länge nu )
Reklamen med Punton och 108.000kr är ju "rätt" svårslaget,..men jag anser ändå att Fiat är fel på det över lag.
Vad jag kan utläsa mig till angående skillnaderna mellan Sedici och SX4 så finns Fiaten bara som 4Wd medan Suzukin går att få även med 2Wd vilket gör den 20.000kr billigare. ( en viktig skillnad för många )
Vidare så kan man få en Sx4 med Diesel för 184.900 då den säljs med ett utrustningspkt mer än Sedici. ( Comfort och Exclusive )
Fiaten verkan även vara sämre utrustad enligt hemsidan då t.e.x farthållare och "Easy Go" inte är standard ens i Emotion Diesel. ( tillägg på 4000kr )
Nu kan man inte på Fiats hemsida se hur Sedici är utrustad vilket gör det svårt att jämföra men om vi tittar på det som kan utläsas så kostar Sedici Bensin Dynamic 149.990 och SX4 Comfort kostar 159.900Kr.
Med paketen Emotion och Exclusive så blir priset 165.990Kr mot 173.900
Med Diesel så kostar Sedici 192.990 mot 197.900Kr men med tilläggen för utrustning som fattas så blir skillnaden endast 1000kr.
Fler saker kan förståss skilja mellan bilarna men en viktig "detalj" för fler människor är att Sedici inte kan väljas med Automat. ( enligt hemsidan alltså )
Fiat vill ha 3000kr mer för sitt finare pkt än suzuki.
Man köper den bilen som tilltalar en mest men när bilarna är så lika så kanske avgörandet mer faller på hur återförsäljaren är ( om det finns någon ) i området där man bor.
Freemont skall tydligen vara en betydligt bättre bil än Journey och dessutom prisvärd även om det fortfarande rör sig om en lite äldre bil.
Priset med 4Wd och Automat kan man å andra sidan jämföra med t.e.x Sorento och då kanske det inte är så bra längre?
Att hävda att Hyundai skulle vara mer lågpris än Fiat får jag nog anse som dagens (över) bedrift som till skillnad mot Fiat har prånglat ut en hel hög med NYA bilar på senaste.
Panda tycker jag nu att vi har hört om till leda men VAR är den?
Den numera berömda Twin-Air motorn pratas det också mycket om men hur bra är den egentligen?
Såg ett Fifthgear avsnitt nu senast ( inte för att de alltid är så rättvisa ) där de testade Pandan med denna motorn med typ ett ganska ljummet betyg som resultat.
Man kan tolka det som man vill men då det handlade om motorn så fick den samma betyg som den brukar: surrig,dyr och törstig!
Så min förutfattade mening om denna motorn har nog en grund ändå...
SX4 och Sedici är som sagt inga nya bilar vilket också avspeglar sig på b.l.a krocksäkerheten.
2006 klarade bilen 4 stjärnor i EuroNcap vilket alltså långt ifrån räcker för att duga idag.
Att betrakta Sedici som ny ( vilket man bör kunna göra då bilen först lanseras nu ) blir bara märkligt och hur
mycket man än vill Fiats väl så kan man ju inte anse att bilen är att betrakta som billig?
Det skall komma en ny Suzuki nu som ersätter SX4 ( S-Cross ) och då blir ju Sedici än äldre.
http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20120927/suzuki-s-cross-antligen-officiell
"Vad jag kan utläsa mig till angående skillnaderna mellan Sedici och SX4 så finns Fiaten bara som 4Wd medan Suzukin går att få även med 2Wd vilket gör den 20.000kr billigare. ( en viktig skillnad för många )"
Idén med SX4 och Sedici är att vara en cross-over småbil med hög markfrigång för tuffa vägförhållanden. 4-hjulsdrivning är ju själva grejjen med biltypen, en 2-hjulsdriven SX4 lockar inte alls som jag ser det. Då kan man lika gärna köpa vilken småbil som helst.
"Fler saker kan förståss skilja mellan bilarna men en viktig "detalj" för fler människor är att Sedici inte kan väljas med Automat."
Därför att automaten bara finns med 2-hjulsdrift och Fiat tar inte in 2-hjulsdrift utan bara 4-hjulsdrift. Suzuki med 4-hjulsdrift finns inte med automat.
"Priset med 4Wd och Automat kan man å andra sidan jämföra med t.e.x Sorento och då kanske det inte är så bra längre?"
Kia Sorento med motsvarande utrustning, 4-hjulsdrift och automat kostar närmare 400 000 kr, vilket kan jämföras med en Freemont med skinnklädsel, DVD, plats för 7 personer för omkring 320 000 kr. Och Freemont är en mer flexibel bil, det är ju en minibuss a'la VW Sharan eller Seat Alhambra medan Sorento är en SUV. Seat Alhambra med 4-hjulsdrift och diesel kostar som en Freemont, men då har Alhambran manuell låda medan Freemont har automatlåda.
"surrig,dyr och törstig!"
Den motorn har ett ljud som man antingen älskar eller hatar för den låter annorlunda, och påståendet om att den skulle vara törstig stämmer inte. Det är en mycket snål motor, men som med alla snåltrimmade bilar är det svårt nå ner i lika låga siffror som deklarationen och det är det man klagar på, men bortser man från deklarationen och ser var den drar i verkligheten så anser jag att man absolut inte kan kalla motorn för törstig. Det är en liten och effektiv motor med ett roligt och sportigt motorljud. Det är klart att en 2-cyl motor har ett annat ljud än en 4-cyl, och det finns de som älskar det och det finns de som inte gör det.
Gällande Panda så har Fiat Sverige sagt att den skall introduceras före jul, exakta månaden är oklar, men eftersom Sedicin nu är lanserad så är Pandan och 500 L nästa ut. Planen var från början att lansera Pandan innan 500 L, men det är möjligt att de satsar på att få hit 500 L så snabbt som möjligt och då får Pandan vänta ett par månader till - att den svenska bilmarknaden sjunker kan förändra planer och Fiat räknar med att 500 L är viktigare för den svenska marknaden då det är en större bil som mer passar familjer medan Pandan konkurrerar i ett mindre (även mindre i betydelsen marknadsandel) segment.
Fiat introducerar en modell åt gången, de har flera på lut så kommande månader blir spännande för Fiat fantasten i Sverige.
Mistro, Sedici är fortfarande en bra bil med hög kvalitet och botade barnsjukdomar. 6 år på marknaden är ingen ålder för en bilmodell, räkna det som medelålder. Ja Suzuki arbetar på en ny modell men det gör faktiskt också Fiat! Och om du tycker SX4 / Sedici är för dyr så varsågod att köpa en annan 4-hjulsdriven småbil med godkända off-road egenskaper. Det lär finnas rätt många konkurrenter har jag hört...
Fiat 500 X är en något större och mer exklusiv bil än Sedicin och den visas hösten 2013 som 2014 års modell, men Sedicin kommer ändå finnas kvar på marknaden några år som ett lågpris alternativ till 500 X som kommer att kosta mer. Och Panda 4x4 är ju en mindre bil. Sedici fyller utrymmet mellan Panda och 500 X och kommer säkert hitta några kunder för den som söker en 4-hjulsdriven småbil med hög markfrigång och stark diesel och som vill ha lite mer rymd än minsta småbilsklassen (Panda) kan erbjuda.
Jämför man Kia Sorento med Fiat Freemont vinner Freemont i mina ögon, för Freemont är mer flexibel och rymligare invändigt. Dessutom har Freemont överlägsna köregenskaper i jämförelse, Fiat har verkligen trimmat chassit och inredningen är även högkvalitativ och mycket fin, sköna stolar. Sorento i jämförelse känns för mycket jeep och för lite personbil, med vevig och inexakt styrning i en klumpeduns till bil - den känns äldre än den är. Freemont känns fräsch och fin. Lika fin att köra som Seat Alhambra, faktiskt med mindre busskänsla.
Nu är det ju rätt många som klagar på Air-Twin motorn angående förbrukningen.
I testet hos Fifthgear så tog man förbrukningen ifrån färddatorn i 50km/t samt i 110km/t ( har jag för mig ) och fick då noteringen 0,56 samt 0,83l/milen.
Särskilt då oroar detta vid motorvägskörning.
Att en liten motor har svårt att orka med vid lite högre farter är knappast någon nyhet.
Hittar inget klipp på Youtube nu ifrån just det programmet men här är ett annat där man kommenterar just förbrukningen vid ca 2:20 in i klippet.
Man pratar även om att man tycker att bilen är väl dyr med just Twin-Air motorn.
http://www.youtube.com/watch?v=UoklxB9AgOM
Ljudet tycker dock många bara är charmigt och lite coolt.
Hur coolt det blir efter några mil på motorvägen är en annan fråga.
6 år är faktiskt en evighet i bilvärlden inte minst då vi betänker krocksäkerheten.
Nej det finns inte många småbilar med 4Wd men tar man hänsyn till att det rör sig om en gammal bil med en prislapp på ca 200.000kr så lär de flesta helt avstå ifrån denna finess.
Annars så finns det ett bättre alternativ i Swift 4Wd eller som du själv är inte på så kan man vänta lite och få en Panda 4x4.
Någonstans måste man kompromissa och om då bilen blir några cm längre eller kortare får ju kvitta om nu 4Wd är det viktigaste i samband med priset.
En vettigt inredd bil behöver inte vara så stor på utsidan och jag gissar att de flesta inte använder sin SX4 som familjebil i förstahand.
Om man nu ändå klarar sig med en sådan så hade man garanterat klarat sig lika bra med en Panda.
Är 4Wd viktigast så kanske en Duster är betydligt vettigare? ( på tal om lågpris )
Är den för fin så finns det ju alltid Niva också ....
Angående Sorento så är det en nyare bil än Freemont och jag kan faktiskt inte se varför man skulle välja en Freemont framför en Sorento men så är vi ju också alla olika. ( visst,..gillar man inte Jeepkänslan så...)
Gällande priset så är den fullutrustad ifrån början och jag har svårt att tänka mig att Freemont skulle ha mer utrustning än så.
Sett till priset så kostar Sorento 351.900Kr men säljs med en rabatt på 28.200Kr alltså 330.700Kr.
Ett ganska givet val om du frågar de flesta vilket också avspeglar försäljningssiffrorna.
Sammantaget så klagar jag inte på att SX4 är en dålig bil och den blir förståss inte sämre med Fiatkläder men att konsekvent klaga på att alla andra klagar över märkets ( Fiat ) brister duger inte liksom att lansera gamla modeller och kalla dem för lågprisalternativ. ( när dem inte är det )
Nu vet jag inte varför du ser en plikt i att alltid försvara Fiat men det skall ju gudarna veta att märket behöver all hjälp de kan få.
Är dock oerhört tacksam för din kunskap att se detaljer som de flesta missar men du verkar vara så hårt "präglad" utav Fiat att du kanske ibland brister i ditt omdömme?
Efter alla turer som har varit med märket och trots allt som folk anser om bilen så håller du flaggan högt.
Inte en gång har jag sett dig skriva något som är dåligt om Fiat och vad jag vet så finns ingen sådan bil. ( utan brister alltså ;)
Men jag kan ju ha fel...Fiat är underskattad,..kanske mer än vi vill tro?
Det kanske rent av är den bästa bilen utav alla och då har vi grovt gjort bort oss.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.