Det har visat sig att dieselversionen av Fiat 500X stänger av avgasreningen kort efter att utsläppstestet slutar.
Efter att italienska biltillverkaren vägrat samarbeta med tyska myndigheter kan bilarna säljstoppas i Tyskland.
Tidigare har vi rapporterat om att Fiat ställde in ett möte där tyska transportmyndigheten KBA ville veta mer om den italienska biltillverkarens avgasrening i utsläppstest.
Kommittén var speciellt intresserad av varför Fiat 500X stänger av sin avgasrening efter 22 minuter. Utsläppstestet varar normalt i 20 minuter.
Nu skriver Automotive News, som i sin tur hänvisar till söndagsutgåvan av tyska tidningen Bild att Fiat kan bannlysas från att sälja bilar i Tyskland om det kom fram bevis för att de medvetet bortser från reglerna kring emissionskontroll. Tyskland är Fiats största marknad i Europa efter Italien.
Efter att nyheten kom ut föll Fiats aktie med över fem procent.
Diskutera: Tror du att det blir säljstopp på Fiats bilar i Tyskland?
Kommittén var speciellt intresserad av varför Fiat 500X stänger av sin avgasrening efter 22 minuter. Utsläppstestet varar normalt i 20 minuter.
Nu skriver Automotive News, som i sin tur hänvisar till söndagsutgåvan av tyska tidningen Bild att Fiat kan bannlysas från att sälja bilar i Tyskland om det kom fram bevis för att de medvetet bortser från reglerna kring emissionskontroll. Tyskland är Fiats största marknad i Europa efter Italien.
Efter att nyheten kom ut föll Fiats aktie med över fem procent.
Diskutera: Tror du att det blir säljstopp på Fiats bilar i Tyskland?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
M a o ungefär samma typ av fusk som VW - man anpassar alltså programvaran till certifieringsprocessen men i verklig drift uppför den sig annorlunda. Egentligen ännu värre om man verkligen stänger av reningen efter 22 minuters körning.
Och det är jag helt säker på att många tillverkare gör, dvs. att programvaran är optimerad för testerna. Det är ju därför både förbrukning och utsläpp skiljer sig vid verklig körning. Man är bara mera sofistikerade i hur man genomfört det än vad VW och Fiat uppenbarligen är.
Jag tycker gott de kan stoppa Fiat att sälja bilar i Tyskland och då även VAG(Audi Seat Skoda VW Porsche) så klart:-)
Att Tyskland skulle förbjuda försäljning av Tyska bilar i Tyskland är lika troligt som att månen kommer att landa på jorden imorgon bitti.
Jag tror att konsekvenserna av fiats fusk blir ett säljstopp i Tyskland.
Både Fiat och italienska myndigheter menar att diskusdionen bör föras mellan tyska och italienska mybdigheter, och att italienska myndigheter för en diskussion med Fiat. Det är nämligen så att det är de lokala myndigheterna som har hand om typgodkännande avgasrening etc. När det är godkänt lokalt av ett land så gäller detta godkännande sedan i hela EU. Det är de italienska myndigheterna som har godkänt avgasreningen i Fiats bilar och därför är det mer logiskt att de tyska myndigheterna går via dem.
Gällande Opel och VW så har de samarbetat med den tyska mybdighet som utfärdade typgodkännande för dem, men det är inte samma mybdighet som utfärdade typgodkännande av Fiat.
Jag tror att Opel etc hade visat sig mer tveksam om det var den italienska myndigheten som begärt ett samtal.
Självfallet bör den italienska myndigheten undersök Fiat och det är förvånande att de dröjer. Franska myndigheter agerade tidigt och hittade problem med Renault som Renault nu arbetar med en lösning på.
PSA-gruppen har dock inga anmärkningar riktats mot. PSA använder en annan lösning av utsläppen än de fuskande konkurrenterna. PSA använder additiv - en kemisk tillsats - för både partikelfiltret och NOx-fällan. De fuskande konkurrenterna kör en enklare (billigare) lösning med förfinad motorstyrning, insprutning etc och det är uppenbart att det inte räcker här.
Nackdelen med adfitivet är att det behöver fyllas på ibland, men det är tydligen den enda lösning som fungerar i dagsläget. Mercedes använder liknande system.
Italien torde vara ett av dom mer korrupta EU-länderna?
Nicht wahr?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.