Det passerar nog obemärkt förbi för de flesta, men faktum är att småbilen Fiat Panda fyller 40 år i år. Modellnamnet introducerades 1980 med en extremt minimalistisk och spartansk design signerad Giorgetto Giugiaro.
Även om modellen fortfarande säljer relativt bra i Europa är Fiat Panda ovanlig i Sverige. De senaste sex åren har det sålts nästan 15 gånger så många Fiat 500 som Panda på den svenska marknaden.
Men trots försäljningssiffrorna lever Fiat Panda vidare och nu uppdateras modellen i ett försök att hålla den fräsch i väntan på en helt ny ersättare.
På utsidan märks nya stötfångare och annorlunda fälgar – alltså inga revolutionerande nyheter. Under skalet har modellen dock fått en större uppdatering i form av ett nytt infotainmentsystem med Android Auto och Apple Carplay samt fler mildhybridalternativ.
I vissa länder säljs även Fiat Panda Sport som nu finns med ett särskilt tillvalspaket som innehåller röda bromsok, tonade rutor och sportratt. Precis som tidigare finns även den tuffare terrängversionen Panda Cross kvar, och den går att köpa med antingen fram- eller fyrhjulsdrift samt dragkrok.
Läs också: Eldrivna Fiat 500 nu som halvkombi – så mycket kostar den
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Äntligen röda bromsok!
Då kommer försäljningen att rusa i höjden!
En charmig liten bil även om den knappast kommer att stå på vår gård.
Jag hade en helt ny Panda som hyrbil en vecka och det var verkligen ingen höjdare.
Men det var första årsmodellen, för många år sedan och det var på en av Kanarieöarna och där brukar ju hyrbilarna vara försedda med mopedmotorer så den hade nog inget mer än namnet gemensamt med den här.
En av få av småbilarna jag ändå tycker om, just för sin charmighet på nåt sätt.
Söt men 0 stjärnor i NCAP...
Kvalité och rostskydd är inte bästa på Fiat.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.