500-modellen fick en uppdatering 2016.
Biltillverkaren Fiat Chrysler ska investera över 7 miljarder på elektriska versionen av 500-modellen. Planen är att tillverka 80 000 enheter per år.
Enligt uppgifter från Reuters ska Fiat Chrysler investera 700 miljoner euro motsvarande 7,4 miljarder kronor i en ny produktionslinje för den elektriska versionen av Fiat 500. Produktionen ska inledas andra kvartalet 2020 och planen är att tillverka 80 000 enheter per år.
Minibilen Fiat 500 kom till världen för första gången 1957, men togs senare ur produktion 1975. 2007 lanserades en ny version som gjorde succé på marknaden. Bilen finns tidigare som eldriven, men nu vill tillverkaren alltså ta den elektriska 500-modellen till nya nivåer.
Dsikutera:Va tycker du om elbilssatsningen?
Minibilen Fiat 500 kom till världen för första gången 1957, men togs senare ur produktion 1975. 2007 lanserades en ny version som gjorde succé på marknaden. Bilen finns tidigare som eldriven, men nu vill tillverkaren alltså ta den elektriska 500-modellen till nya nivåer.
Dsikutera:Va tycker du om elbilssatsningen?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja, varför inte. Klarar den 25-30 mil så skulle den kunna bli en perfekt pendlarbil eller extrabil. Som första bil för ungdomar är den nog oxå en succé. Gissar att den nog kan sälja i fler än 80k om året.
Gissar att det handlar om Fiat Centoventi som visades i Genève i våras? (Och som ViB inte verkar ha skrivit ett enda ord om?)
Nja. Centoventi är nästan helt säkert grunden för nya Panda. Den kommer att presenteras nästa år och kommer mest troligt både som bensin/hybrid och ren el-drift. En "no nonsense" modell som ger mkt för pengarna.
500 ska tydligen enbart komma som elbil och blir klart dyrare. Men de delar säkerligen mycket teknik under skalet.
Fiat behöver verkligen nya modeller och om inte dessa säljer är det godnatt. Men det är nog kanske redan försent då man har misskött märket länge nu och istället satsat nästan allt på Jeep och Ram...
Oj, har inte läst något om en hybridversion av Centoventi/panda! Både twinair och firefly känns väl som rimliga hybridmotorer och åtminstone Twinair är (av egen erfarenhet) sjukt snål vid låg/optimal belastning.
Om det modulära batterisystemet följer med till slutprodukt skulle annars en helt elektrifierad version kunna fixa mina transportbehov perfekt.
Fiat släpper nya modeller över hela världen mest hela tiden. Att det skulle vara godnatt är en smula överdrivet
Det finns ju redan en eldriven 500, fast inte på svenska marknaden.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.