Nästa artikel
Fiasko för familjebussar i krocktest
Nyheter

Fiasko för familjebussar i krocktest

Publicerad 13 december 2012 (uppdaterad 8 maj 2014)
De mest sålda familjebussarna har eftersatt säkerhet, visar Euro NCAP:s krocktest. Endast Ford Transit Custom får toppbetyg.

Europeiska säkerhetsorganisationen Euro NCAP har krocktestat sex skåpbilar som också erbjuds som rymliga familjebussar med plats för åtta eller nio åkande. Resultatet visar att fem av sex testade modeller har allvarliga säkerhetsbrister.

Fiat Scudo, som även säljs som Peugeot Expert och Citroën Jumpy, samt Hyundai H-1 tilldelas betyget tre stjärnor av fem möjliga sedan bilarna klarat sig dåligt i delmomenten vuxenskydd, fotgängarskydd och säkerhetssystem.

Sämst är dock Renault som med modellen Trafic får ställa sig i skamvrån med floppresultatet två stjärnor. Skyddet vid sidokollisioner är dåligt, bilen saknar antisladdsystem som standardutrustning och risken för whiplashskador är hög.

Renault Trafic börjar bli till åren kommen, modellen lanserades redan 2001. På samma plattform är också Opel Vivaro och Nissan Primastar baserade, men de bilarna ingick inte i Euro NCAP:s krocktest den här gången.

Den enda modellen som klarar sig med hedern i behåll och dessutom kniper toppbetyget fem stjärnor är Ford Transit Custom, som utvecklats med Euro NCAP:s krocktest särskilt i åtanke. Bland annat har Fords familjebuss sidokrockgardiner, vilket flera av de andra modellerna saknar.

Michiel van Ratingen, Euro NCAP:s generalsekreterare, vill ha strängare regler när det gäller krocksäkerhet för den här biltypen och uppmanar tillverkarna att tänka över säkerheten hos de berörda modellerna. Flera märken har redan tagit till sig kritiken. Bland annat ska syskonbilarna Fiat Scudo, Peugeot Expert och Citroën Jumpy utrustas med mer omfattande säkerhetssystem som standardutrustning.

– Vi är optimistiska om att säkerheten för dessa fordon kommer att öka avsevärt under de närmaste åren, kommenterar Michiel van Ratingen.

Diskutera: Vad tycker du om Euro NCAP:s resultat?

Euro NCAP:s resultat:

Renault Trafic: 2/5 stjärnor

Citroën Jumpy: 3/5 stjärnor

Fiat Scudo: 3/5 stjärnor

Ford Transit Custom: 5/5 stjärnor

Hyundai H-1: 3/5 stjärnor

Peugeot Expert: 3/5 stjärnor

Källa: Euro NCAP

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-13 12:59
Peugo

Det är bara att sätta till sidoairbags så når de upp till 5-stjärnor men vill man faktiskt ha dyrare bilar?

#2 • Uppdaterat: 2012-12-13 15:12
IngoS

Instämmer till stor del med Peugo. Resultatet är bättre än vad jag trodde. Passagerarburarna är intakta hos alla bilarna. Med sidokrockkuddar och krockgardiner hade alla bilarna kommit upp i Fords nivå, med reservation för Hyundais pedalställ. Med samma instrumentbräda som i Fiat hade riskerna för skador på höfter och knän eliminerats i syskonbilarna Peugeot och Citroën. Den i sammanhaget åldrade Renault får stå i skamvrån pga avsaknad av farbegränsare, en finess av åtminstone diskutabelt värde. Fiat & consortes saknade också fartbegränsare, men insåg PR-värdet av 3 stjärnor och införde det snabbt när de blev informerade om att testet skulle utföras. Renault saknar visserligen sidokrockkudde, men har strålande test ändå (helgrön gubbe), bättre än de flesta med sidokrockkude, och lika bra resultat för passageraren utan krockkudde som de andra med. Jag håller inte med Peugo om att det är onödigt att ytterligare förbättra inre säkerheten. Även om man är anställd yrkesförare borde man ha rätt till det extra skydd som sidokrockkuddar och krockgardiner samt adekvat whiplashskydd innebär. Kostnaden är relativt försumbar, max 10000 per bil. För passagerarna är det naturligtvis inte bra att sidokrockkuddar och krockgardiner saknas och säkerhetsbältena saknar sannolikt bältessträckare och kraftbegränsare, vilket ger större skador på bröstkorg och ev även huvud. Den säkraste platsen i en minibuss är alltså höger fram. Som potentiell passagerare i dylik buss tycker jag man skulle ha rätt att ställa krav också på sådana säkerhetsanorningar, vilket inte ger några poäng i nuvarande NCAP. ESP vet jag inte hur mycket nytta det egentligen gör hos denna biltyp.

#3 • Uppdaterat: 2012-12-13 17:11
IngoS

Avsaknad av fartbegränsare på Renault ska det vara. Vad far gör är alltid det rätta.

#4 • Uppdaterat: 2012-12-13 19:47
Roger Skagerström

ESP är nog av yttersta vikt här. Bilarna är tunga och höga - dvs en påbörjad pendelrörelse är svår att häva.

#5 • Uppdaterat: 2012-12-14 12:55
Peter i Sydney

Även Mercedes Vito med sidokrockkudar har fått 5 stjärnor av ANCAP. Gamla modellen av Ford Transit utan sidokrokkuddar fick bara 3 stjärnor.

#6 • Uppdaterat: 2012-12-14 14:29
IngoS

Kan lägga till att Opel Vivaro och Renault Trafic kan beställas med ESP, sidokrockkuddar och krockgardiner för förare och passagerare. Under förutsättning att det fungerar som avsett hade modellen sannolikt också fått 5 stjärnor med reservation för att jag inte vet hur strängt man ser på fotgängarskyddet.Tekniken finns alltså redan, några kryss i tillbehörslistan och bilen är av 2013 års standard. Omtanke om anställda och kunder borde göra dessa kryss till ett moraliskt imperativ! Har inte kollat hur det är med Fiat et consortes. Egentligen borde det vara standard från början i alla vagnar. Merkostnaden kan var och en summera: http://www.opel.se/content/dam/Opel/Europe/sweden/hq/sv/11_Brochure_Library/MY13_Opel_Vivaro_Combi_Tour_Prislista_forenklad_version%202012-10-02%202012_2.pdf för Renault: http://www.renault.se/header/broschyrer/att00219873/Trafic_PC_SWE_20120801.pdf

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.