Att personbilar blir allt säkrare och får bättre trafiksäkerhetssystem är i dag vedertaget. Samtidigt blir krocktesterna alltmer utmanande och högre standard krävs för att få de eftertraktade stjärnorna av krocktestorganisationen Euro NCAP. Även krocksäkerheten blir allt bättre hos transportbilar.
Dacia tillverkar enkla och billiga bilar "utan krusiduller”. De har tidigare undvikit all aktiv säkerhetsteknik till förmån för priset. När Euro NCAP testade den senaste generationen av Dacia Duster fick den bara tre stjärnor, vilket är lika dåligt som förra generationen.
Numera kräver lagstiftning att alla personbilar ska vara utrustade med automatisk nödbroms, system som varnar när bilen håller på att lämna den fil den kör i, intelligent hastighetsbegränsare men även system som varnar föraren när denne verkar trött bakom ratten.
Euro NCAP uppger att Duster uppfyller dessa krav men inte mycket mer. Organisationen klankar även ned på Dusters passagerarskydd men även på bristande passagerarskydd för vuxna individer.
Även Suzuki Swift misslyckades i sitt krocktest och fick enbart tre stjärnor. De fick liknande kritik som Duster, men generellt ett ännu sämre resultat.
Resten av bilarna i testomgången inklusive Mercedes E-klass, Volkswagen Passat, Skoda Superb och Kodiaq, BMW X2, samt Renault Escape och Rafale fick fem stjärnor.
– För Dacia och Suzuki ligger tonvikten på prisvärdhet, men konsumenterna bör inte tvivla på att det finns konkurrerande fordon till Duster och Swift tillgängliga på marknaden, som erbjuder betydligt högre säkerhetsnivåer. Detta är något som man inte kan sätta ett pris på, säger säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare hos Euro NCAP.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (33)
- 2024-07-16 00:32 borkas skrev: https://www…
- 2024-07-15 23:52 https://www.folksam.se…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.