Det blir mycket F nu. Det var nämligen på en fredag som Ferrari valde att släppa första bilderna föreställande färska FF. Den nya modellen har snott namnet från Jensen Interceptor FF, men förkortningen står inte för Ferguson Formula utan Ferrari Four.
Det ska hänvisa till att bilen är både fyrsitsig och fyrhjulsdriven, det senare en Ferrari-premiär. Hittills har California varit märkets mest praktiska bil. FF slår den på fingrarna med ett bagageutrymme på 450 liter, som växer till 800 liter när baksätets ryggstöd fälls.
Fyrhjulsdriften kommer från Carraro, alltså inte Haldex. Man uppger att systemet väger 50 procent mindre än andra fyrkrafssystem, men den 491 centimeter långa bilens torrvikt blir ändå 1 790 kilo.
3,7 sekunder till hundra
Prestandan blir ändå bra när V12-motorn på 6,3 liter ger 660 hästar vid 8 000 varv/min och 683 newtonmeter vid 6 000 varv/min. På bara 3,7 sekunder ska ekipaget nå 100 km/tim och toppfarten är 317 km/tim.
Växellådan är en sjustegad dubbelkopplinshistoria och bränslebesparande tekniken HELE ger snittförbrukningen 1,54 liter/mil, väsentligt snålare än 612 Scaglietti.
Publik premiär sker på bilsalongen i Genève i början av mars. Priset uppskattas landa runt 260 000 euro.
Diskutera: Vad tycker du om nya Ferrari FF?
Länkar
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det var mig en lång jäkel... och ändå lär den inte vara speciellt rymlig. Två dörrar. Ingen familjebil, precis.
Snygg? Njae, inte ens det.
Finns bättre alternativ.
Bland det snyggaste - Italienarna kan det här med design! Mkt 'VILL HA' -känsla för den bilen! Tänk Ferrariröd med naturfärgad (ljusbrun) läderklädsel !!
Sportcombicupé är en smart o lättlastad bilmodell.
Hur kan man göra en sån FUL bil? Ser ju ut som en BMW från sidan.
Urgrym design! Inte vacker, men riktigt riktigt läcker. Hoppas det blir samma prisutveckling efter några år som för min Porsche 944 som hade samma koncept för 25 år sedan!
Bland det fulaste jag sett i bilväg. Möjligen är gamla BMW 6 serien snäppet värre med sin Renaultbagagelucka...
Det viktigaste frågan måste ju vara hur mycket man får dramed kärran? Både med B-kort och BE-kort!
Jag förutsätter att kombin har drag.
Mmmmmmm.........
Detta var verkligen en överraskning! Första fyrhjulsdrivna Ferrarin tillsammans med en design som lär ta ett tag att smälta. Man har inte fegat iaf.
Gillar "shooting brake" konceptet dock och liknelsen i modellnamnet och själva biltypen med klassikern Jensen FF.
Enda seriösa utmanaren är väl A-M Rapide, som visserligen inte har samma prestandasiffror men i övrigt är en underbar vagn. Panameran är iofs en ruskigt kompetent bil men den har enligt min åsikt ett utseende som bara en väldigt förstående mor kan älska..
fan viken tid de tog innan dom våga göra en kopia på bmw m coupe... jävla pasta bögar
Pininfarina byggde ju en 456 kombi för några år sedan och förlängde bilen på samma gång... Denna Ferrari är ju bara så grym!!! Den är ju inte direkt elegant som t ex föregångaren 612 men den ser grymt effektiv ut i designen. Förmodligen den läckraste familjelastaren just nu, kanske den första Ferrarin som behöver dragkrok (haha)... Tror nog att förmånsvärdet blir i högsta laget för att köra som tjänstebil i alla fall....
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.