Någon V6-modell har inte funnits i Ferraris utbud sedan Dinomodellen på 1970-talet. Men nu är det dags igen.
På fredagen presenterades Ferrari 296 GTB, en ny laddhybridmodell som slinker in under F8 Tributo i modellprogrammet. Den har en helt nyutvecklad 120-graders V6-motor på 2,9 liter och hela 663 hk. Det ger en imponerande litereffekt på 221 hk.
Tillsammans med en elmotor blir systemeffekten 830 hk och drivlinan ger totalt 740 Nm. 0–100 km/tim går på 2,9 sekunder och toppfarten är 340 km/tim.
En intressant designdetalj är den aktiva spoilern bak som skapar marktryck på 360 kilo i 250 km/tim. Interiören är förarfokuserad och det finns ingen pekskärm i mitten som i nästan alla andra moderna bilar.
Batteripaketet är på 7,45 kWh och i elläget kan bilen klara 2,5 mil utan att starta bensinmotorn. Samma drivlina hamnar förmodligen i den nya suven Purosangue, som du kan läsa mer om här.
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.