Hyundai Tucson fixade fem stjärnor av fem möjliga i Euro NCAP.
Nya Hyundai Tucson maxade antalet stjärnor i Euro NCAP:s senaste krocktest. Opel Karl och Mazda MX-5 fick nöja sig med totalbetyget fyra.
Den nya generationen av kompaktsuven Hyundai Tucson fick höga betyg i alla moment i krocktestet. En av de positiva egenskaperna som lyftes fram i resultatet var att bilen är utrustad med ett automatiskt huvlyftssystem/fotgängarskydd som gör att bilens huv höjs och dämpar effekterna vid en kollision.
Superminin Opel Karl fick nedslag på bältessystemet. Föraren gled runt en aning under säkerhetsbältet vid kollision.
Roadstern Mazda MX-5 är andra moderna sportbilen att testas i NCAP efter Audi TT. Miatan fick liksom Tucson beröm för den lyftbara huven vid fotgängarkollision, men avsaknaden av autobroms drog ner betyget.
Superminin Opel Karl fick nedslag på bältessystemet. Föraren gled runt en aning under säkerhetsbältet vid kollision.
Roadstern Mazda MX-5 är andra moderna sportbilen att testas i NCAP efter Audi TT. Miatan fick liksom Tucson beröm för den lyftbara huven vid fotgängarkollision, men avsaknaden av autobroms drog ner betyget.
Länkar
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Lutar mer och mer mot en Tucson nu....
Måste ändå säga att en sån liten bil som Opel Karl får en fyra i betyg får anses vara bra, det är ju ändå en liten bil som lirar i budgetsegmentet.
Deeds, då får du en liten SUV som är 4,47 meter lång och som väger minst 1,5 ton med minsta motorn och utan 4WD. Bra eller dåligt? Stoppar du på mer saker, som diesel och 4WD kommer du snart upp på 1700-1800 kg.. undrar hur mycket den bilen drar efter detta? I princip alla bilar får 5 stjärnor, granskar du det närmare på ligger den inte så jättebra till. Men visst, tokerierna fortsätter...och snart kommer Shogun in och berättar att det gäller att sitta 5-10 cm högre upp :-)
Vad gäller Karl bekräftar det bara vad som redan visats på Adam och Corsa karosserna håller fortfarande bra men den inre utrustningen har rasat i funktion.
Bortser man från karossens egenskaper och bara ser på den inre utrustningen är alla de nya modeller som visats efter Mokka (som är den sista gamla modellen tillverkad enligt riktlinjerna från 2008 då kvalitet var det prioriterade) de sämsta Opel presenterat sedan 1981.
Sedan 1982 har det hela tiden blivit bättre, detta är första gången något blivit sämre.
1982 infördes nya säten och bälten speciellt noga utformade för att förhindra att man glider under bältena i en krock, nu får denna Karl speciell anmärkning mot att inte klara att förhindra det.
Första gången en Opel fått den anmärkningen sedan 1982.
Skydd mot nackskador har också rasat som en sten på de nya modellerna.
Gamla nuvarande Astra överträffar t.o.m. Volvo i betyg, ingen av de tre senaste kan ges godkänt.
Nya Astra har blivit av med de justerbara bältena för att spara vikt och av samma orsak har de mycket avancerade nackstöden rykt all världens väg.
Om nya Astra presterar bra resultat för bälte och nackskydd är det en stor ologisk överraskning.
Och inget av detta handlar om att klanta sig eller göra fel, tvärt om är dessa dåliga resultat med stor säkerhet fullt medvetna och en följd av att man inte tror att de har någon betydelse för försäljningen.
Det är ju rymlighet, kul köregenskaper, elektroniska mojänger och låg förbrukning alla pratar om och det är detta man numera prioriterar.
Försäljningen måste öka och vinster måste rasa in och för att kunna sälja mer har man blivit tvungna att börja göra sämre bilar.
Allt för få var intresserade av kvalitet, det sålde helt enkelt inte.
Nya Astra är en klart sämre bil än den gamla och hyllas över hela Europa som en mycket bättre bil än den gamla.
Det säger allt om hur människor fungerar.
Styggavargen: "Deeds, då får du en liten SUV som är 4,47 meter lång och som väger minst 1,5 ton med minsta motorn och utan 4WD. Bra eller dåligt? Stoppar du på mer saker, som diesel och 4WD kommer du snart upp på 1700-1800 kg.. undrar hur mycket den bilen drar efter detta? I princip alla bilar får 5 stjärnor, granskar du det närmare på ligger den inte så jättebra till. Men visst, tokerierna fortsätter...och snart kommer Shogun in och berättar att det gäller att sitta 5-10 cm högre upp :-)"
Den versionen som jag vill ha och som jag testat var en bensinare med turbo, 4wd och dubbelkopplingslåda. Under min provkörning så hamnade jag på 0,8 l/m. Inräknat i den förbrukningen så hade jag ett antal kickdowns med riktigt tung fot och en hastighet som inte behöver nämnas här ;) Ändå hamnade jag på 0,8. Det får jag anse är mer än godkänt.
För att citera mig själv från en annan tråd där du anser att en verso är ett bättre köp:
"Hur tänkte du här Styggavargen?
"Släpa runt på 300 - 400 kg i onödan"
En Toyota Verso väger:
1.8 Bensin, 2wd = 1.540kg
1.6 Diesel, 2wd = 1.635 kg
En Hyundai Tucson väger:
1.6T bensin, 2wd = 1.454 kg.
1.7 Diesel, 2wd = 1.500 kg
Väljer du en Verso så släpar du runt på mer kilo än om du väljer en Tucson.
"Miljön är dig tacksam, för denna Tucson är stor utvändigt, liten invändigt och släpper ut mer än en vanlig bilmodell. "
En Verso släpper ut:
1.8 bensin, 2wd = 158 g/km CO2
16 Diesel, 2wd = 119 g/km CO2
En Tucson släpper ut:
1.6T Bensin, 2wd = 147 g/km CO2
1.7 Diesel, 2wd = 115 g/km CO2
Ditt korståg mot SUV blir inte så trovärdigt om du inte har belägg för dina påståenden."
Provkörde en Tucson i förra veckan. En i allmänhet bra upplevelse, faktiskt. Trevlig bil, skön att sitta i, bra funktioner, och - faktiskt - snygg på utsidan också.
Sen satte jag mig i min 12 år gamla merca igen. Det var i o f s också trevligt, men jag tror att nybilsdoften är lite speciell :)
Ganska intressant att studera resultaten hos Euro ncap. Resultaten betygssätts i procent. Jag roade mej att ta ett snitt av dessa resultat. Fyrstjärniga MX-5 80,25, femstjärniga Tucson 78,25 och Opeln långt efter med 69,5. Fotgängarskyddet på Mx-5 helt överlägset. Och det är en öppen tvåsitsig sportbil!
Attsicken va bra resultat!
Det är väl inte så att dom gjort en"Volkswagen", dvs skickat en 'modifierad bil till provningen? (OBS ironi)
Intressant information Antifeministen!
Jag hämtade siffrorna från Toyota.se och Hyundai.se Under tekniska specifikationer
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.