Nästa artikel
Fem gånger bättre batterier 2020
Nyheter

Fem gånger bättre batterier 2020

Publicerad 18 mars 2013 (uppdaterad 19 mars 2013)
Toyota satsar på att lansera betydligt bättre batterier än vad som i dag finns på marknaden, senast år 2020.

Dagens hybrid- och elbilar har antingen lithium ion- eller nickelmetallhybridbatterier. Detta är dock inte den effektivaste tekniken som finns tillgänglig. Toyota planerar nu att introducera modernare batterier av typerna solid-state och lithium air i sina bilar till år 2020.

Shigeki Suzuki, chefsingenjör för material på Toyota, uppgav på en konferens för bilbatterier att solid-statebatterier blir tre eller fyra gånger så starka som lithium ionbatterier, samtidigt som lithium air blir fem gånger så bra. Batterierna väger dock inte mer än dagens bilbatterier.

Båda teknikerna har tydliga fördelar jämfört med dagens batteriteknik. Framför allt är de mindre, billigare och effektivare. Solid-statebatterier är kompaktare och stabilare, vilket gör att batterierna kan ha fler volt trots att de är mindre.

Lithium airbatterier kräver å sin sida mindre material än dagens batterier, vilket gör att de kan göras lättare. Det gör att de kan få betydligt högre energitäthet än med dagens teknik.

Just energitätheten är något som Suzuki ser som en nödvändighet för att man ska kunna öka elbilarnas räckvidd. Bensin har till exempel fem gånger så hög energitäthet som dagens batterier.

Diskutera: Hur ser du på framtidens bilbatterier?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-03-18 14:45
Mistro

Jaha,..ännu en artikel om vad som komma skall på el/hybrid sidan.
Skall vi tolka det som att Toyota ( i detta fallet ) vill att vi snällt och lydigt skall sitta och vänta 7 år till på detta fantastiska genombrott?

En liten sak som jag funderar på är bara hur många som bryr sig om vad biltillverkarna har sagt idag.
År 2020 gäller andra undanflykter!

Har läst lite för många sensationsnyheter ifrån biltillverkare under årens lopp för att imponeras.
Skulle själv vilja kalla dessa "nyheter" för ursäkter till för varför det inte redan finns en massa elbilar att välja på hos handlarna.
Men de flesta är nöjda med den förklaringen att det är svårt att bygga en elbil så varför bry sig mot denna Goliat som ändå gör som han vill?

#2 • Uppdaterat: 2013-03-18 15:01
Prestigevargen

Först måste fabrikanterna enas om en gemensam worldwide standard på batterier vad gäller storlekar. Nästa steg är att vi måste kunna få ett snabbt utbytessystem av batterier, så att vi får oändlig aktionsradie på elbilen, alt. fulladdning på max fem minuter, annars är elbilen dödsdömd på marknaden. Att köra några mil och sedan stå i timmar och vänta på laddning är ingenting för dem som behöver sina bilar hela tiden.

#3 • Uppdaterat: 2013-03-18 15:10
Hackenbush

Ett batteriutbytessystem på mackarna och batterier som snabbt kan bytas vore en god idé. Lite som att köra in och tanka, man byter till ett laddat batteri och betalar en liten slant för detta.
Först måste såklart batterierna i elbilarna bli mindre och mer hanterliga för att detta skall fungera.
Kanske standardiserade batterier så att de passar i många bilmodeller med

#4 • Uppdaterat: 2013-03-18 15:41
Swemba

Utbytesbatterier tror jag inte alls på. Möjligen i en avlägsen framtid där batterierna är lika små, eller mindre än ett mjölkpaket och ger 100+ mil ....
Då tror jag mer på räckviddsförlängare med bränsleeffektiva, varvtalsoptimerade gasturbinmotorer som driver generatorn, i kombination med snabbladdande högspänningsstationer.

#5 • Uppdaterat: 2013-03-18 20:16
Roy J

Alla batterier har ju någon form av mot-EMK, så snabbladdning är ju inte så lyckat egentligen. Och man vill ju inte gärna förkorta batteriets livslängd.
Om batterierna kan bli tåligare vet jag inte, men man kan ju hoppas.

Om man, som Toyota påstår, kan ta fram batterier med samma energitäthet som bensin, så har man övervunnit det största hindret mot elbilar.

Elbilar i sig är ju så oerhört mycket effektivare, mindre komplicerade och kraftfullare än förbränningsmotordrivna bilar, så där finns knappast några invändningar - om man inte själv är ett fossil som har svårt att avstå från mullret från en V8:a (vilket kanske inte omgivningen njuter lika mycket av).

Utbytessystem för batterier har skissats på genom åren. De är trots allt mer skrymmande än som nu, när man placerar battericellerna på ett för bilen mer anpassat sätt.
Får vi de där effektivare batterierna (ja, jag är också luttrad så som Mistro), så kommer saken i ett annat läge.
Antingen har man stora batterier som är effektivt packade i bilen och som räcker 70 mil, eller så har man mindre skrymmande batterier med kortare räckvidd som lätt och snabbt byts ut.

#6 • Uppdaterat: 2013-03-18 23:50
Hanzzon

Många skeptiker här märker jag. Toyota är för den som inte har koll på det den biltillverkare i världen som satsar mest pengar och resurser av alla på utveckling av ny teknik och miljö och Toyota brukar till skillnad från många andra tillverkare stå för det man säger och hålla sina löften i betydligt större utsträckningar. Det är lite svårt att ha Mistros inställning om att detta redan borde finnas då många hinder måste lösas innan produktion är i närheten av realistisk vilket Toyota framgångsrikt kommit allt närmare tack vare år av dyrbar forskning för att modernare /bättre batteriteknik ska kunna bli realistiskt i praktiken.

Får Toyota dessutom igenom diverse patent på området i likhet med sin hybridteknik man som fösta tillverkare lyckades göra tillgänglig för serieproduktion på 90-talet efter många års forskning så ligger man återigen väldigt bra till när konkurrenterna väl börjar komma med sina egna hybrider.

#7 • Uppdaterat: 2013-03-19 09:29
Swemba

Hanzzon, "ny teknik" = Hybridteknik? Alla håller inte med dig där.
Batterier och elmotorer är ett spår. Det finns många andra spår för att få energieffektiverare fordon.

#8 • Uppdaterat: 2013-03-19 09:41
Mistro

Inget nytt på himlen över "Hanzzons" senaste inlägg om att göra lite extra Toyotareklam utav allting.
En del har svårt att se logiken i att biltillverkarna maskar då det handlar om elbilar men hur svårt är det att se verkligheten i att elbilen är en betydligt sämre kassako för biltillverkarna,staten,oljebolag e.t.c e.t.c ?
Hur svårt är det att inse att bedriften med att tillverka världens största jetplan,flyga till månen eller fjärrstyra robotar på Mars är betydligt större än att tillverka en familjebil driven med el?

Sanningen är helt enkelt så enkel att tillverkarna egentligen inte vill ha några elbilar i produktion då de på sikt kommer att konkurrera hårt med de alternativa fordonen.
Ser man inte detta samband så är man BLIND.

Toyotas satsning på hybrider är seriös men samtidigt en god anledning till att inte behöva visa upp någon elbil.
Hybriden är nog det bästa vi kan vänta oss ifrån tillverkarna under en lång tid framöver.

Systemet med t.e.x utbytbara batterier fungerar men vem bryr sig?
Intresset är så lågt för elbilar att vi inte ens orkar att söka om dessa över internet.
Internet är en fantastisk produkt som sprider kunskap om allt,..ja allt utom elbilar vill säga för utav någon märklig anledning så har Youtubeklipp med totalt meningslöst innehåll miljontals visningar medan världens snabbaste elbil endast har ett fåtal.
Detta visar på att gemene man inte har något intresse alls utav att lära sig något om elbilen.
( låt oss se om vi kan dubbla antalet visningar och visa hur bilintresserade vi egenligen är,eller slutar bilen att vara en bil då den drivs med batterier?)

Exempel nedan på vad som fungerar på andra sidan sundet samtidigt som bilen i klippet ännu inte finns att köpa i Sverige ens med vanlig laddning.

http://www.youtube.com/watch?v=dVp0CycoNAo

Intresset är som sagt inte översvallande:

http://www.youtube.com/watch?v=fj-JmWGdEnI

#9 • Uppdaterat: 2013-03-19 12:48
Hanzzon

Jag konstaterar bara hur det ligger till i dagsläget Mistro och om du tolkar det som reklam så är det upp till dig men vad är fel i det jag skrev påstår du, förklara gärna det?
Jag förstår din inställning om att du tycker framtidens bilar redan borde funnits kanske på 60--talet enligt ditt synsett då man ju lyckades åka till månen vad nu detta har med just Toyota att göra som väl ändå måste anses ligga närmast produktionsklara el/hybridbilar för folket till rimligare priser än vad konkurenter visat upp hitills.
Självklart kan alla bygga en elbil och Toyota har även visat upp detta i produktion vilket du felaktigt påstår att man inte har.

Nu kommer vi dock till PROBLEMET och det är att rena elbilar och batteritekniken som finns inte blir ekonomiskt lönsam för att svensson ska köpa bilarna om man vill kunna åka längre sträckor på el i alla storleksklasser, men slipper man ta hänsyn till kostnaderna så är det ju inte svårt att måla upp hur välden borde vara.
Men du får lägga in en beställning på en ny Saab snart då Mistro så lär du bli nöjd, det kommer troligen att vara den perfekta bilen för dig.

#a • Uppdaterat: 2013-03-19 17:18
trasten

Jag tror avigheten mot elbilar kan ligga i vårat klimat. Man blir ju inte glad när man vaknar en morgon och det har blivit 20 grader kallt och ens aktionsradie halverats! Hur bra batterier man än bygger, kommer det nog att vara svårt att finna en lösning på kylproblemet!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.