Fukt i systemet kan göra att krockkuddarna inte löses ut som de ska.
Tysklandbaserade bildelstillverkaren uppskattar att 5 miljoner fordon globalt berörs.
Continental Automotive Systems varnar för att fukt kan ta sig in i airbagens kontrollenheter och orsaka att nätaggregatet korroderar och fallerar. Om detta händer riskerar krockkudden att inte utlösas vid en krock. Det kan också bli så att krockkudden aktiveras när fordonet inte är iblandat i en krock.
Enligt dokument som USA:s trafikmyndighet NHTSA, (National Highway Traffic Safety Administration) postat på sin hemsida är de berörda fordonen är från 2006 och framåt. Det rör sig om fem miljoner fordon globalt och de kommer från tillverkare som Honda, Fiat Chrysler, Volkswagen, Mercedes, Mazda samt vissa av Volvos lastbilar. Två rapporterade fall av skador kopplas till de defekta krockkuddarna. Biltillverkarna kommer att gå ut med återkallelser till kunderna och ersätta krockkuddarna utan kostnad, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.
Continentals krockkuddar är de senaste i raden att omfattas av massiva återkallelser. Tidigare har vi rapporterat om japanska airbagtillverkaren Takata, vars felaktiga krockkuddar har orsakat tio dödsfall och lett till återkallelser av 25 miljoner fordon av sammanlagt 14 biltillverkare.
Diskutera: Litar du på krockkudden i din bil?
Enligt dokument som USA:s trafikmyndighet NHTSA, (National Highway Traffic Safety Administration) postat på sin hemsida är de berörda fordonen är från 2006 och framåt. Det rör sig om fem miljoner fordon globalt och de kommer från tillverkare som Honda, Fiat Chrysler, Volkswagen, Mercedes, Mazda samt vissa av Volvos lastbilar. Två rapporterade fall av skador kopplas till de defekta krockkuddarna. Biltillverkarna kommer att gå ut med återkallelser till kunderna och ersätta krockkuddarna utan kostnad, enligt nyhetsbyrån Bloomberg.
Continentals krockkuddar är de senaste i raden att omfattas av massiva återkallelser. Tidigare har vi rapporterat om japanska airbagtillverkaren Takata, vars felaktiga krockkuddar har orsakat tio dödsfall och lett till återkallelser av 25 miljoner fordon av sammanlagt 14 biltillverkare.
Diskutera: Litar du på krockkudden i din bil?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Ja det var ju tråkigt . Knepigt när de som var skadeglada för Takata-skandalen nu ska försöka förklara varför en tysk tillverkare gjort något liknande...
Men bra för Autoliv!
Systemet består av: sensorer, styrenhet och airbags med triggerfunktion.
Det är styrenheten som kan vara fuktskadad/ur funktion- inte airbags, som i fallet Takata. Åtminstone om texten är korrekt.
På vilket sätt det påverkar åtgärder återstår att se- det kan vara värre eller bättre än Takata.
Säkert tyska airbags som sitter i pega 206 med lysande airbags lampa som frågeställaren ställt ;-)
Dags att köpa ännu mer Autoliv-aktier då?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.