Nästa artikel
Färre olyckor med autobroms
Nyheter

Färre olyckor med autobroms

Publicerad 28 november 2011 (uppdaterad 28 november 2011)
Bilar utrustade med teknik som automatiskt bromsar bilen är inblandade i färre olyckor jämfört med bilar utan autobroms, visar en ny undersökning.

Det är försäkringsbolagen If och Volvia som analyserat olycksstatistik för 10 000 exemplar av modellen Volvo XC60. Bilarna som omfattas är standardutrustade med säkerhetssystemet City Safety och har rullat i svensk trafik mellan 2009 och första kvartalet 2011.

City Safety kan upptäcka en förestående kollision med hjälp av en lasersensor och automatiskt bromsa bilen. Systemet har därför möjligheten att undvika eller mildra påkörningar bakifrån, till exempel kökrockar.

När de autobromsutrustade bilarna jämförs med bilar av samma årsmodell, som saknar autobroms, står det klart att Volvobilarna är inblandade i 22 procent färre olyckor där bilen kör på ett annat fordon bakifrån.

Det här är första gången man granskat effekten av autobromssystem i Sverige. Irene Isaksson-Hellman, trafiksäkerhetsforskare på If, vill se autobroms som standardutrustning på fler bilmodeller.

– I takt med att fler bilar utrustas med autobroms kan vi förhoppningsvis minska antalet whiplashskador som ofta orsakas av påkörning bakifrån, säger hon i en kommentar.

Diskutera: Vad tycker du om autobromssystem?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-28 11:36
Thommys

Bra utveckling. Detta kommer bli nästa säkerhetssystem för att uppfylla minimikraven för säkerhetsstandardutrustning i Sverige efter ESP. Men Volvos system fungerar ju bara upp till 30 km/h. Stadstrafiken går ju i femtio.

#2 • Uppdaterat: 2011-11-28 13:10
Mr. T

Volvos system fungerar över 30 km/h, men garanterar bara att bilen hinner stanna om man kör max 30 km/h. Rätt stor skillnad.

#3 • Uppdaterat: 2011-11-28 16:22
N-iklas

Om det ska göra verklig nytta borde det införas i hemlighet utan att förarna vet om att det finns på bilen för annars finns risken att slarviga och slöa förare som kör dåligt litar på tekniken och slöar till ännu mer vilket är en tidsinställd bomb.

Den dag tekniken inte fungerar lär föraren inte göra ett dugg mer än att stirra fånigt.

Alldeles för många har körkort, körkort borde vara ett privilegium och inte en rättighet.

#4 • Uppdaterat: 2011-11-28 16:44
Jordnära

Jag har en sån Volvo och det funkar suveränt bra. Den största vitsen är inte att bilen tvärnitar till 0 under 30 utan att den varnar med orangea lampor i vindrutan om man ligger för nära. Man ställer reaktionstiden i sek. Tillsammans med adaptiv farthållare håller bilen alltid rätt avstånd oavsett om bilen framför accelererar eller tvärbromsar. Dessutom läser den väglinjer och kollar döda vinkeln i backspeglarna. Bilen lär en att bli en bättre förare. Man måste kryssa i för adaptiv farthållare och progressiv styrning för att det ska bli optimalt. Blir rutan skitig vid kameran ber den en att sätta på torkarna.
Den som inte har provat systemet fullt ut bör fantisera om problem för det funkar verkligen bra. Synd bara att det är så dyrt ännu.

#5 • Uppdaterat: 2011-11-28 18:01
CorollaConny (ej verifierad)

De flesta olyckor händer i bilköer och liknande, då kör man mestadels under 30. Men 50 vore fint!

#6 • Uppdaterat: 2011-11-28 22:52
Per_K

Autobroms bör snarast bli obligatoriskt på alla nytillverkade vägfordon, lika självklart som säkerhetsbälten. Det finns ingen anledning att vänta med detta.

#7 • Uppdaterat: 2011-12-01 08:54
Roy J

Det smartaste sen Saabs stötfångande stötfångare!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.